10 twarzy menedżera

Marta Piątkowska
10.02.2014 , aktualizacja: 10.02.2014 13:41
A A A
Dobry menedżer jest jak kameleon - w zależności od sytuacji potrafi przyjąć rolę, która pozwala mu efektywnie wywiązywać się ze wszystkich zadań. Jakie korzyści z różnych wcieleń przełożonego mogą mieć pracownicy i jak z nim rozmawiać, żeby osiągnąć swój cel?
W 1975 roku Henry Mintzberg, kanadyjski profesor, ekonomista i specjalista od zarządzania opublikował w prestiżowym piśmie "Harvard Business Review" artykuł poświęcony podstawowym rolom menedżera. W przeciwieństwie do swoich kolegów po fachu był zwolennikiem teorii, że zarządzania nie można sprowadzać do sztywnych reguł i tabelek. Jego zdaniem ważniejsze od tego, co menedżer powinien robić, jest to, czym faktycznie się zajmuje i jakie napotyka w związku z tym problemy.

Mintzberg wskazał 10 ról, jakie w trakcie pracy musi odgrywać menedżer. To doskonała ściągawka dla pracowników. Odwołując się do poszczególnych wcieleń swojego szefa, mogą nie tylko lepiej zrozumieć jego rolę w firmie i z nim współpracować, ale również odpowiednio przedstawiać swoje oczekiwania i odkryć możliwości zawodowe, na które do tej pory nie zwracali uwagi. Jak to zrobić?

Porad udziela Beata Wolska z firmy doradztwa personalnego Randstad.

Role interpersonalne

Reprezentant

Każdy menedżer jest twarzą swojego działu lub całego przedsiębiorstwa. To on reprezentuje firmę na spotkaniach, wymienia się wizytówkami, jest gwarancją świadczonych usług.

Wpływ na pracownika i potencjalne korzyści: Rola reprezentanta wiąże się z posiadaniem szerokiej sieci kontaktów, częstymi zaproszeniami na branżowe wydarzenia, konferencje lub szkolenia. Natłok zadań i konieczność ustalania priorytetów sprawiają, że szef nie zawsze ma czas, by uczestniczyć we wszystkich tego typu spotkaniach. To doskonała okazja do zaproponowania swojemu przełożonemu własnego uczestnictwa w zastępstwie i reprezentowania firmy podczas danego wydarzenia.

Rada eksperta: Pamiętajmy, aby składając taką propozycję operować językiem korzyści. Przedstawmy szefowi, jakie będą profity dla firmy dzięki naszej obecności. Zasugerujmy, że będzie to dla nas doskonała okazja do rozwoju, zdobywania nowych doświadczeń i zawierania kontaktów biznesowych.

Przywódca

Kompletuje zespół, rozdziela obowiązki, nadzoruje pracę, motywuje, promuje lub dyscyplinuje pracowników. Jego zadaniem jest dbanie zarówno o interes firmy, jak i ludzi, którzy dla niego pracują.

Wpływ na pracownika i potencjalne korzyści: Szef przywódca jasno określa zasady pracy, zakres obowiązków i cele. Pracownik ma poczucie dyscypliny, ale też bezpieczeństwa i docenienia jego pracy. Wie, że może zgłosić się do szefa z ewentualnymi pytaniami i problemami.

Rada eksperta: Jeśli nie jesteśmy pewni, co do zakresu swoich obowiązków lub nowych zleceń, koniecznie zapytajmy szefa, czy dobrze rozumiemy wytyczne. To lepsze niż niepewne działanie, które może zrodzić błędy. Tego szef przywódca może nie zrozumieć, bo w jego opinii przekazał wszystkie informacje niezbędne do wykonania zadania, był też gotowy do wyjaśnienia wszystkich wątpliwości.

Integrator

Jest łącznikiem pomiędzy firmą a klientami. Doskonale zna branżę, w której pracuje. Często wie z wyprzedzeniem o nadchodzących zmianach na rynku.

Wpływ na pracownika i potencjalne korzyści: Szef integrator jest buforem, łączy interesy klientów i firmy z interesami pracowników, wybierając najlepsze warianty działania. Utrzymując dobrą komunikację z szefem, mamy pewność, że jest ambasadorem naszych wspólnych projektów wewnątrz i na zewnątrz firmy.

Rada eksperta: Bądźmy uważni i szybko wyciągajmy wnioski z informacji płynących od szefa. W pracy zespołowej kierujmy się zasadą elastyczności i otwartości, co ułatwi osiąganie kompromisów i lepsze zarządzanie projektami.

Role informacyjne

Obserwator

Ta rola wymaga od menedżera łączenia faktów i wyciągania wniosków, które w przyszłości mogą uchronić firmę przed stratami. Wykorzystując swoje umiejętności analityczne i wiadomości z branży jest w stanie również przewidywać trendy.

Wpływ na pracownika i potencjalne korzyści: Słuchajmy uważnie, jeżeli szef dzieli się tymi obserwacjami. To dla nas źródło cennej wiedzy branżowej, czerpanej bezpośrednio od praktyka. Jeśli z kolei mowa o obszarach, w których czujemy się mocni i kompetentni, zawsze warto zabrać głos i pokazać swoją wiedzę.