Umowa o pracę

red.
17.01.2012 , aktualizacja: 17.01.2012 13:47
A A A
Umowa o pracę to umowa dwustronna. To znaczy, że podpisując ją, pracownik zobowiązuje się do wykonania określonej pracy na rzecz pracodawcy. Ten zaś nadzoruje tę pracę, wyznacza miejsce i czas jej wykonania. Zatrudniający ma obowiązek wypłacenia pracownikowi określonego w umowie wynagrodzenia. Jego wysokość zależy od decyzji obu strony.
W treści umowy o pracę powinny znaleźć się dane o rodzaju, miejscu pracy i terminie jej rozpoczęcia oraz rodzaju umowy. Wymagane są też informacje o miejscu wykonywania pracy i wynagrodzeniu.

Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Nie znaczy to jednak, że ustna umowa z pracodawcą jest nieważna. Zawierając umowę ustną, zatrudniający musi w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy potwierdzić ją pracownikowi na piśmie. Jeśli tego nie zrobi, dopuszcza się wykroczenia przeciwko prawom pracownika i grozi mu grzywna.

Zawierając umowę o pracę, pracownik ma stałe zatrudnienie i gwarancję określonej, stałej pensji. Pracodawca pokrywa składki ZUS i świadczenia socjalne. Zatrudniony na umowę o pracę ma prawo do urlopu wypoczynkowego (jego długość zależy od stażu pacy) i innych dni wolnych przewidzianych przez prawo pracy.

Rodzaje umów o pracę:

  • na okres próbny nie przekraczający trzech miesięcy

  • na czas określony

  • na zastępstwo (na czas określony obejmujący czas nieobecności innego pracownika)

  • na czas nieokreślony


  • Jak można rozwiązać umowę o pracę:

  • za porozumieniem stron

  • z zachowaniem okresu wypowiedzenia

  • bez okresu wypowiedzenia (dyscyplinarnie)

  • po upływie terminu, na który została podpisana umowa

  • w momencie powrotu pracownika do pracy (umowa na zastępstwo pracownika)


  • Wypowiedzenie to najlepsza dla pracownika forma odejścia z pracy. Po pierwsze, daje czas na zorganizowanie swojej zawodowej przyszłości i pozwala wykorzystać zaległy urlop. Po drugie, jeśli szef chce w ten sposób pozbyć się pracownika bez konkretnego powodu, ten może dochodzić swoich praw w sądzie.

    Okres wypowiedzenia umowy o pracę

    Okres wypowiedzenia zależy od rodzaju umowy, na podstawie której jest się zatrudniony oraz od stażu pracy u danego pracodawcy.

    W przypadku umowy na czas nieokreślony okres wypowiedzenia wynosi:

  • 2 tygodnie - przy okresie zatrudnienia krótszym niż 6 miesięcy,

  • miesiąc - przy okresie zatrudnienia co najmniej 6 miesięcy,

  • 3 miesiące - przy okresie zatrudnienia co najmniej 3 lat.

    W przypadku umowy o pracę na okres próbny, okres wypowiedzenia zależy od okresu, na jaki została zawarta i wynosi:

  • 3 dni robocze - przy okresie próbnym nie przekraczającym 2 tygodni,

  • tydzień - przy okresie próbnym dłuższym niż 2 tygodnie,

  • 2 tygodnie - jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.


  • W przypadku umowy zawartej na czas określony, można ją wypowiedzieć tylko w szczególnym przypadku - gdy umowa została zawarta na dłużej niż 6 miesięcy i przewidziano w niej możliwość wypowiedzenia (okres wynosi zawsze 2 tygodnie).

    Cały Kodeks Pracy 2012 kupisz w Kulturalnym sklepie!

    Komentarze (1)
    Zaloguj się lub komentuj jako gość
    • Gość: Slonce

      0

      Mąż pracuje w firmie dostał umowę do 2017r.miał otrzymywać wynagrodzenie do 10 każdego miesiąca nigdy nie było na czas w tym miesiącu jeszcze nie dostał i dzwonił powiedziała Pani z finansowego,że nie wiedzą kiedy wyślą.Powinno być przepracowaleśi należy się wypłata,a rachunki nie czekają tylko trzeba zapalić.Gdzie mogę otrzymać szybką pomoc.Dziękuję z pozdrowieniami.

    Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX