Internetowe CV na miarę

Marta Piątkowska
27.07.2015 , aktualizacja: 14.10.2015 11:07
A A A

Fot. 123RF

Profile osób z bogatym dorobkiem zawodowym i tych, które dopiero zaczynają pracę, powinny być prowadzone w inny sposób. Sprawdź, które informacje są kluczowe w twoim przypadku.
Zakładając konto na profesjonalnym serwisie społecznościowym, w pierwszej kolejności stajemy przed koniecznością uzupełnienia standardowego szablonu. Teoretycznie nie ma w tym nic trudnego. Do czasu.

"Nie mam co wpisać w polu >>doświadczenie<<, bo poza dwutygodniowym stażem nigdzie nie pracowałam", "Szkoła, którą skończyłam, nie należy do rozpoznawalnych, a poza dyplomem nie mam się czym pochwalić pracodawcy", "Przez ostatnie 20 lat pracowałem w kilku zawodach, posiadam różne umiejętności i kwalifikacje, nie wiem, jak stworzyć spójne CV". To tylko niektóre z problemów zgłaszanych na forach przez internautów.

Ekspertki z firmy HRK specjalizującej się m.in. w doradztwie personalnym radzą, jak sobie z nimi poradzić.

Kiedy brakuje ci doświadczenia

Agata Góra, konsultantka HRK SSC/BPO

Tym się pochwal:

Udział w interesujących warsztatach czy kursach w trakcie studiów.

Poziom znajomości języków obcych.

Informacje o umiejętności posługiwania się konkretnymi programami.

Pokaż możliwości:

Zaznacz, że jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe.

Wymień obszary, w których chciałbyś się rozwijać.

Wskaż stanowiska i branże, które cię interesują.

Dodatkowa aktywność:

Wspomnij o dodatkowej działalności w trakcie studiów, np. uczestnictwie w projektach, działalności w kołach naukowych, organizacjach non-profit.

Nie zapomnij napisać nawet o krótkich stażach czy praktykach. Skup się przy tym na wymienieniu obowiązków, które wykonywałeś.

Jak osoby bez doświadczenia powinny zachowywać się w mediach społecznościowych?

- Samo zamieszczenie swojego profilu w mediach społecznościowych nie wystarczy do znalezienia idealnej pracy. Osoby bez większego doświadczenia mogą jednak bez problemu obserwować profile np. rekruterów, pracowników działów HR czy innych specjalistów z różnych dziedzin. Osoby te często publikują na swoich profilach informacje o aktualnych procesach rekrutacyjnych, więc możemy szybciej dowiedzieć się o interesującej ofercie pracy, zanim pojawi się ona na portalach ogłoszeniowych - podpowiada Agata Góra. - Nie bądźmy bierni. Wykazanie większej aktywności z pewnością opłaci się w trakcie poszukiwań pracy. Można napisać prywatną wiadomość do rekrutera - warto jednak pamiętać, aby ją spersonalizować i nie wysyłać tych samych wiadomości do wielu osób. Rozmowa z rekruterem może pomóc w odnalezieniu odpowiedniej ścieżki kariery.

Złota rada: Social media to miejsce, w którym możemy podzielić się swoją wiedzą i opinią dotyczącą danych zagadnień. Jeśli nie zdobyliśmy jeszcze odpowiedniego doświadczenia, to media społecznościowe są miejscem, gdzie można porozmawiać ze specjalistami z danej dziedziny i to od nich dowiedzieć się, jak wszystko wygląda w praktyce. Jeśli ktoś nie ma odpowiedniego doświadczenia, to nie powinien wchodzić w rolę eksperta. Nie należy udawać specjalisty, wypowiadając się na forach, czy udzielając się w dyskusjach w grupach tematycznych, ponieważ wygląda to nieprofesjonalnie.

Gdy masz bogate doświadczenie

Monika Błaszczyk, menedżer HRK SSC/BPO: - Specjaliści i menedżerowie mający bogate doświadczenie zawodowe, prezentując je na profilu społecznościowym, powinni skupić się na tym, co najistotniejsze z punktu widzenia rozwoju kariery. Nie trzeba opisywać szczegółowo swoich obowiązków sprzed 10-20 lat, chyba że był to projekt kluczowy dla dalszej kariery. Większej roli nie odgrywają również obowiązki pełnione podczas pracy w innym sektorze niż obecnie - podkreśla ekspertka.

Selekcjonuj informacje

Wymień doświadczenia, które pomagały budować obecną pozycję. Bardzo ważne jest opisanie dodatkowych aktywności, kluczowych projektów, wdrożeń. Skupmy się na najważniejszych, w których na przykład byliśmy liderem projektu.

Jeśli kilka lat temu doświadczenie było zdobywane w zupełnie innym obszarze, warto wspomnieć tylko o podstawowych obowiązkach na stanowisku - będzie to też wskazówka dla rekrutera, że są one dla kandydata mniej znaczące.

Forma opisu obowiązków powinna być czytelna i przejrzysta. Obowiązki powinny być wypunktowane. Tekst ciągły jest często nieczytelny.

Jak osoby z bogatym doświadczeniem powinny zachowywać się w mediach społecznościowych?

- Warto obserwować wątki, w których czujemy się ekspertami. Celowe jest prezentowanie aktywnej postawy na grupach, forach - dzięki temu z łatwością można wejść w rolę specjalisty. Należy jednak pamiętać, aby wypowiadać się w tematach, w których naprawdę jesteśmy ekspertami, a nie tylko coś nam się wydaje. "Gdybanie" nie wygląda profesjonalnie - mówi Monika Błaszczyk.

Złota rada: Jeśli chcemy zaprezentować się jako osoba aktywna, można założyć swoją grupę/forum i aktywnie moderować dyskusję. Istnieje możliwość zaproszenia swoich współpracowników czy też innych osób z branży. Takie działania sprzyjają budowie pozytywnego wizerunku lidera.



Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Wydarzenia rynku pracy

Jak szukać pracy