Zanim napiszesz list motywacyjny, sprawdź słowniczek z działu kadr!

Aneta Borowiec, nos
22.08.2011 , aktualizacja: 19.10.2015 12:03
A A A
W czym kryje się sukces tych, którzy wysyłają tylko kilka ofert i dostają pracę? W znajomościach? Czasami pewnie tak. Ale zazwyczaj pracę dostają ludzie, którzy nikogo w firmie nie znają. Są skuteczni, bo w liście motywacyjnym starają się odpowiedzieć na wszystkie oczekiwania opisane w ogłoszeniu. Poza tym aplikują tylko na te stanowiska, na które spełniają wymagania.
Poniżej radzimy, jak wykorzystując naszą ściągę, skutecznie szukać pracy. Oto opisy wybranych "miękkich cech".

Asertywność

- to umiejętność klarownego wyrażania swoich opinii, uczuć niezależnie od wpływów wywieranych przez inne osoby. Szef wydał ci polecenie bez sensu, wiesz, że na jego realizację zmarnujesz masę czasu, choć masz inne pilne obowiązki? Powiesz mu, co na ten temat sądzisz? Osoba asertywna na pewno tak zrobi. Ale w odróżnieniu od agresji asertywność to partnerstwo, to mówienie o swoich pragnieniach bez lęku, ale z poszanowaniem praw, poglądów i uczuć innych - jeżeli więc chcemy się dogadać, to powinniśmy znaleźć kompromis.

Jak pokazać, że jesteś asertywny? Najlepiej podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Czcze komunikaty w liście motywacyjnym o tym, że jesteś asertywny, działają jak zapewnienia o atrakcyjnym wyglądzie w ogłoszeniach matrymonialnych. Asertywność należy udowodnić! Jak? Jeżeli jest to cecha wymagana na danym stanowisku, to na pewno będzie sprawdzana podczas rekrutacji - dostaniesz zadanie do rozwiązania, problem do wyjaśnienia, tam będziesz miał okazję pokazać, że masz swoje zdanie i w jakim stylu go bronisz. Cecha niezbędna w działach, gdzie występuje częsty kontakt z klientami - handlowych, sprzedaży czy obsługi klienta. Tak samo ważna u kierownika, recepcjonistki i asystentki prezesa.

Cierpliwość

- z cierpliwością jest jak z lokami - albo je masz, albo nie! To umiejętność niezrażania się drobnymi niepowodzeniami. Zanim zdecydujesz się kandydować na stanowisko, gdzie jest wymagana cierpliwość, zastanów się, czy rzeczywiście posiadasz tę cechę! Dlaczego? Bo w pracy rutynowej oraz takiej, która opiera się na kontaktach z klientami, cierpliwość jest niezbędna! Nie ma co aplikować, gdy wiesz, że nie wytrzymasz tam dłużej. Jak udowodnić cierpliwość? Przyznaj się do tego, że jesteś modelarzem, pracowałeś w biurze obsługi klienta, udzielasz korepetycji.

Przydaje się zawsze przy kontaktach z klientami, niezbędna u dobrego kierownika, menedżera, prezesa firmy.

Dokładność/skrupulatność

- precyzja w wykonaniu zadań, dbałość o szczegóły. Sprzątasz mieszkanie - czy lustra i szyby mają lśnić tak samo jak podłoga, czy chodzi o to, aby to jakoś wyglądało? Jeżeli wszystko, co robisz, jest dla ciebie tak samo ważne i każdej czynności oddajesz tyle samo serca, to znaczy, że jesteś dokładny!

To cecha ważna wszędzie tam, gdzie pomyłki dużo kosztują, czyli np. w księgowości czy finansach. Wymagana także od pracowników działów produkcji, asystentek.

Dyscyplina

- mechanizm, który nie pozwala odłożyć niczego na później. Osoby zdyscyplinowane nie mają kłopotów z dotrzymywaniem terminów i obietnic, tak samo w życiu prywatnym, kiedy np. obiecują sobie terapię odchudzającą, jak i w pracy. Jak to udowodnić? Byłeś w harcerstwie, uprawiałeś wyczynowo sporty, pracowałeś za granicą? To sugeruje, że nie masz kłopotów z dyscypliną. Porównaj "rzetelność".

Ważna wszędzie tam, gdzie wymagane jest podporządkowanie się regułom oraz szybkie i bezdyskusyjne wykonywanie poleceń przełożonych. Nie pisz jednak, że jesteś zdyscyplinowany, gdy aplikujesz tam, gdzie wymagana jest kreatywność! To cechy, które raczej nie chodzą w parze!

Empatia

- współodczuwanie. To umiejętność patrzenia na daną rzecz oczami drugiej osoby. Pozwala znajdować rozwiązanie problemu dobre dla wszystkich. Nie warto, aplikując do pracy, pisać: "cechuje mnie empatia". Lepiej zastosuj metodę opisową. Napisz, że pracowałeś w instytucjach charytatywnych, byłeś wolontariuszem, zajmowałeś się dziećmi z rodzin patologicznych. Przydaje się w obsłudze klientów oraz wszędzie tam, gdzie ważne jest budowanie relacji z innymi, np. w kadrach, w zawodzie lekarza, pedagoga.

Etyka zawodowa

- jeżeli taka cecha pojawia się wśród wymagań, nie możesz jej przegapić! Pisząc list motywacyjny czy uczestnicząc w rozmowie kwalifikacyjnej, zaznacz, że znasz reguły rządzące daną branżą, w swojej pracy kierujesz się przyjętymi zasadami i zwracasz baczną uwagę na etykę.

To kompetencja ważna w każdej pracy! Szczególnie jednak podkreślana w zawodach tzw. zaufania społecznego i tam, gdzie postępowanie niezgodne z etyką może pociągnąć za sobą katastrofalne skutki (lekarz, prawnik, zarządca nieruchomości).

Gotowość do samodzielnej i stałej nauki

- nie pomijaj tej cechy, bo mało który pracodawca nie doceni tego, że dbasz o swój rozwój. Stałe aktualizowanie wiedzy to codzienność dla coraz większej liczby zawodów. Lekarze, informatycy, prawnicy itp.

Inicjatywa

- czy potrafisz podjąć nowe wyzwania i zadania, nie czekając na impuls z zewnątrz? To często pożądana przez pracodawców cecha.

Osoby zajmujące się rozwijaniem nowych produktów i biznesów. Rzadziej wymagana na stanowiskach wykonawczych - tu bardziej liczy się dokładność, precyzja czy dyscyplina.

Komunikatywność

- to pojęcie studnia. Zdaniem specjalistów od HR ta cecha pojawia się w każdym podaniu o pracę. Jak to ma się do rzeczywistości? Jak strój na modelce to tego, który widzimy w lustrze! Nie pisz więc, że jesteś komunikatywny, kiedy za każdym razem, gdy musisz się do kogoś odezwać, czujesz ścisk w żołądku. Jeżeli lubisz rozmawiać, szukaj pracy w działach obsługi klienta, sprzedaży, na kierowniczych stanowiskach. Coraz częściej komunikatywności wymaga się od informatyków, naukowców, księgowych. Czy to ma sens? Oczywiście, wszyscy wiemy, jaki to stres - dosiąść się przypadkiem na obiedzie do informatyka! Komunikatywność można ćwiczyć. Może nie zostaniesz Hanką Bielicką, ale nikt też już cię nie nazwie mrukiem. Warto się poświęcić, bo ta kompetencja ma coraz większą wartość u pracodawców.

Koncentracja

- to umiejętność skupienia uwagi. Cecha cenna zwłaszcza w wielkich firmach, gdzie pracuje się w open space'ach. Tam, aby wykonać swoje zadanie, trzeba się wyłączyć. Koncentracja to także umiejętność skupienia uwagi na jednym zadaniu, niezajmowanie się kilkoma rzeczami naraz. Jest to cecha często wymagana na stanowiskach, na których istotniejsza jest umiejętność pracy indywidualnej niż zespołowej.

Ważna wszędzie tam, gdzie pomyłki drogo kosztują, czyli w działach księgowości, prawnych, finansowych, oraz tam, gdzie pomyłka wiąże się z poważnymi konsekwencjami - u lekarza, farmaceuty.

Kreatywność

- nie oznacza tylko stu pomysłów na minutę, ale także pęd do łamania schematów i wykraczania poza ramy. Ludzie kreatywni lubią zmiany, uważają, że zmiana jest czymś dobrym. Idą za pomysłem, nie boją się marzyć. Porównaj - "nowatorstwo". Cecha ważna w działach marketingu, agencjach reklamowych czy agencjach PR.

Nastawienie na osiągnięcia - umiejętność konsekwentnego dążenia do celu i pokonywania wszelkich trudności. Ludzie mają tendencję do ustalania sobie zbyt trudnych lub zbyt łatwych zadań do wykonania. Osoby nastawione na osiągnięcia wybierają cele na granicy możliwości i je realizują! Podejmują ryzyko i są skuteczni.

Cecha ważna tam, gdzie pracownik ma bezpośredni wpływ na efekty swojej pracy, gdzie łatwo określić cele i pracownicy rozliczani są z wyników (np. zrealizowanych budżetów) - menedżerowie, działy sprzedaży.

Nowatorstwo.

Pojęcie bardzo mocno związane z kreatywnością, ale wykraczające poza to pojęcie. Oznacza wymyślanie zupełnie nowych rozwiązań. Nowatorski jest wynalazca, marketingowiec wymyślający nową kampanię reklamową.

Działy sprzedaży, marketingu, badań i rozwoju.

Odpowiedzialność. Osoba odpowiedzialna, gdy znajdzie się w trudnej sytuacji, nie ma wątpliwości, że sama się do tego przyczyniła. Nie czeka, aż inni znajdą rozwiązanie, nie szuka winnych, po prostu rozwiązuje problem.

Takie osoby ceni każdy pracodawca, i to na każdym stanowisku. Zawsze warto więc ją podkreślać.

Odporność na monotonną pracę

- warto się do niej przyznawać jedynie wtedy, gdy mamy pewność, że pracodawca polecone nam obowiązki także uważa za monotonne. Zwykle tę informację zachowaj dla siebie - jeżeli nie boisz się monotonnej pracy, możesz aplikować do księgowości, ale nie przyznawaj się, że tak myślisz o tej pracy!

Ważna przy taśmie produkcyjnej i dla osób, które wykonują powtarzalne prace biurowe, np. fakturowanie.

Odporność na stres.

Osoba odporna na stres ma dystans do otoczenia, potrafi kontrolować emocje, myśleć trzeźwo w każdej sytuacji. Klucz to umiejętność zmiany perspektywy. Jeżeli znajdziemy się w sytuacji, która nas przerasta, powinniśmy spojrzeć na siebie z boku, spojrzeć na nasz problem obiektywnie. Tybetańskie przysłowie mówi: jeżeli problem ma rozwiązanie, to nie ma co się martwić, jeżeli jednak nie ma, to martwienie się niczego nie zmieni.

Odporność na stres to bardzo ważna zaleta i warto do niej się przyznawać. Szczególnie tam, gdzie poziom stresu przekracza normę, np. pracuje się pod presją czasu i wyników - działy obsługi klientów, lekarze, psychologowie, menedżerowie.

Organizacja własnej pracy

- to cecha przydatna w zasadzie wszędzie, zarówno sekretarka, jak i dyrektor są bez niej jak bez ręki. Nie gubisz się w milionach samoprzylepnych karteczek, które przypominają ci o zadaniach do wykonania? Twoja lista zadań w Outlooku nie świeci się na czerwono? Jeżeli codziennie zasypiasz bez poczucia osaczenia przez zaległe obowiązki, podkreśl to! W liście motywacyjnym podkreśl, jak radzisz sobie z natłokiem zadań, jak ustalasz priorytety i co najważniejsze - dlaczego twoja metoda jest skuteczna.

Podejmowanie decyzji

- umiejętność świadomego i szybkiego dokonywania wyborów przy wykorzystaniu dostępnych informacji. Wydaje się, że każdy to potrafi, a jednak w obliczu trudnych decyzji większości z nas przechodzą po plecach ciarki, a strach paraliżuje zmysły. Ci, którzy potrafią właściwie ocenić sytuację i szybko zdecydować, co należy zrobić, są na wagę złota. Jeżeli np. dobrze zainwestowałeś dużą sumę pieniędzy lub wyprowadziłeś się z rodzinnego miasta, pochwal się tym - umiejętność dokonywania wyboru jest niezmiernie ważna, szczególnie na stanowiskach menedżerskich.

Praca w zespole.

Tak często poszukiwana, a tak rzadko spotykana umiejętność stawiania celów zespołu ponad własne. Grasz w siatkówkę? Piłkę nożną? W liście motywacyjnym napisz o tym, że ostatnio twoja drużyna osiągnęła sukces. Ta cecha przyda się na stanowiskach specjalistów oraz kierowników w każdej dziedzinie.

Rzetelność.

Jeżeli osoba rzetelna zadeklaruje, że coś zrobi, to: 1. zrobi to na czas, ale 2. dokładnie tak, jak się od niej wymaga. Cecha ważna w każdej pracy, bez względu na zawód.

Sumienność

- to coś więcej niż dokładność/skrupulatność. Człowiek sumienny jest dokładny na całej linii, nigdy nie odkłada nic na później i wszystko robi tak samo dokładnie.

Spostrzegawczość.

Przyda się analitykom, księgowym, ale także pracownikom ochrony czy kierowcom.

Terminowość.

Z terminowością jest często jak z ceną w przetargach - kto zaoferuje mniejszą, ten wygrywa! Jeżeli więc jesteś tłumaczem i starasz się o pracę, zaznacz, że zawsze dotrzymujesz terminów. Ważna w księgowości, finansach, w wolnych zawodach, w pracy na własny rachunek, w umowie o dzieło, kiedy wiemy, że pracodawcy zależy na konkretnym terminie.

Umiejętności interpersonalne

- to kolejne hasło studnia! Co oznacza? Łatwość nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z innymi, komunikatywność, tworzenie dobrej atmosfery, także w pracy. Kwalifikacja niezbędna w pracy zespołowej. Ale uwaga! Nie piszemy, że mamy zdolności interpersonalne! Wyjaśniamy, dlaczego tak sądzimy - najlepiej na przykładach!

Umiejętności negocjacyjne

- zawodowi negocjatorzy mówią, że w ich zawodzie obowiązuje tylko jedna zasada - wszyscy manipulują. Aby dobrze negocjować, należy przebić się przez wszystko to, co ma na celu wywarcie wpływu, i osiągnąć swój cel. Umiejętność świadomego wykorzystywania narzędzi negocjacyjnych - to rzecz, której, jak jazdy na rowerze, może nauczyć się każdy. Porównaj wywieranie wpływu na innych.

Umiejętności strategiczne

- rozumienie procesów biznesowych, planowanie w dłuższej perspektywie, branie pod uwagę szerszego kontekstu, umiejętność analizy mocnych i słabych stron. Od menedżerów (bo to wymaganie głównie ich dotyczy) wymaga się takich cech jak kiedyś od strategów wojskowych - muszą zaplanować kampanię, pogrupować wojsko i zwyciężyć, czyli zakończyć rok z nadwyżką finansową. Oczywiście o umiejętnościach strategicznych świadczą fakty!

Umiejętność współpracy z klientami/instytucjami zewnętrznymi. To ciebie zawsze wysyłano do urzędów, to ty zawsze rozmawiałeś z najbardziej uciążliwymi klientami, rozładowywałeś najbardziej napięte sytuacje? Napisz o tym koniecznie w swoim liście motywacyjnym!

Rzecz niebanalna w działach obsługi klienta i wszystkich, które mają do czynienia z osobami spoza firmy.

Umiejętność współpracy z osobami z różnych obszarów działania firmy

(czyli po prostu z innymi pracownikami). Brzmi banalnie? A nie każdy to potrafi! Jeśli uzyskanie miejsca parkingowego to dla ciebie pestka, wiesz, do kogo udać się, by dostać nowy login, wiesz, co się dzieje w firmie - to świadczy, że jesteś otwarty na innych. Chwal się tym, bo to duża zaleta.

Cecha ważna na każdym stanowisku.

Umiejętność zarządzania ludźmi

- to cecha, nad którą trzeba pracować! Jeśli zdarza ci się pracować w grupie, rozdzielać zadania, godzić spory, motywować innych do pracy i odpowiadać za całokształt zadania, to pewnie potrafisz zarządzać ludźmi. Napisz o projektach, w których brałeś udział, działach, którymi kierowałeś. Nie zapomnij napisać, jak zakończyło się powierzone ci zadanie. Działy sprzedaży, stanowiska kierownicze.

Wyobraźnia

- definicja tego pojęcia jest różna w zależności od stanowiska. Wyobraźnia dla grafika w agencji reklamowej będzie czymś innym niż dla project managera w firmie farmaceutycznej. Zwykle jednak rozumiana jest jako umiejętność przewidywania konsekwencji własnych działań. Dlatego w liście motywacyjnym musimy dokładnie powiedzieć, co to dla nas oznacza.

Wywieranie wpływu na innych

- umiejętność przekonywania innych do własnych poglądów oraz wpływania na ich postawy, czyli nic innego jak manipulacja. Ludzie często pytają cię o zdanie i postępują według twoich wskazówek? Potrafisz przekonywać innych do swojego zdania? Koniecznie podaj przykłady sukcesów - gdy to twój pomysł został wybrany przez szefa. Porównaj umiejętności negocjacyjne.

Ważna w pracy pedagoga i na stanowiskach menedżerskich, przydatna, aby zyskać autorytet, konieczna w handlu do przekonania klienta i zakończenia negocjacji z sukcesem.

Zdolności analityczne

- umiejętność analizowania danych i informacji, łączenia ich, dostrzegania zależności, wyciągania na ich podstawie wniosków.

Cecha niezbędna na stanowiskach menedżerskich, w działach finansowych.

Zdolności handlowe - dobrego przedstawiciela handlowego poznaje się po tym, ilu klientów pozyska do nowej firmy. A stali klienci to nie przypadek, aby ich utrzymać, należy wykazać się właśnie zdolnościami handlowymi.

Zdolności organizacyjne - umiejętność organizowania pracy własnej, ale szczególnie zespołu. W sytuacjach kryzysowych to do ciebie zwracają się inni, bo ty zawsze zapanujesz nad sytuacją? Podaj przykłady - np. prowadziłaś sekretariat, organizowałaś festiwal naukowy na uczelni czy wyjazd na wakacje dla dużej grupy osób. Ważne właściwie na wszystkich stanowiskach biurowych, od asystentki po menedżera.

W biznesie te pojęcia traktowane są zamiennie, psychologowie jednak je odróżniają.

- Zdolności - to rzeczy wrodzone, coś, co mamy od urodzenia, np. świetny słuch muzyczny czy talent plastyczny.

- Umiejętności - to cechy nabyte, takie, które wypracowaliśmy z czasem, np. znajomość języka obcego czy obsługa komputera.

- Kompetencja - to jeszcze szersze pojęcie, zawierać może w sobie jedną umiejętność albo kilka, np. komunikatywność. Na komunikatywność składa się kilka rzeczy - sprawność wyrażania swoich myśli, umiejętność porozumienia się z każdym, świetny kontakt z innymi.

*Za pomoc dziękujemy psychologowi Markowi Sztomberskiemu z wrocławskiej firmy szkoleniowej Kulesza-Sztomberski i specjalistom z firmy dodardztwa personalnego HRK SA





Zobacz także

Jak szukać pracy