Zanim napiszesz list motywacyjny, sprawdź słowniczek z działu kadr!

Aneta Borowiec, nos
22.08.2011 , aktualizacja: 22.08.2011 15:30
A A A Drukuj
W czym kryje się sukces tych, którzy wysyłają tylko kilka ofert i dostają pracę? W znajomościach? Czasami pewnie tak. Ale zazwyczaj pracę dostają ludzie, którzy nikogo w firmie nie znają. Są skuteczni, bo w liście motywacyjnym starają się odpowiedzieć na wszystkie oczekiwania opisane w ogłoszeniu. Poza tym aplikują tylko na te stanowiska, na które spełniają wymagania.
Poniżej radzimy, jak wykorzystując naszą ściągę, skutecznie szukać pracy. Oto opisy wybranych "miękkich cech".

Asertywność

- to umiejętność klarownego wyrażania swoich opinii, uczuć niezależnie od wpływów wywieranych przez inne osoby. Szef wydał ci polecenie bez sensu, wiesz, że na jego realizację zmarnujesz masę czasu, choć masz inne pilne obowiązki? Powiesz mu, co na ten temat sądzisz? Osoba asertywna na pewno tak zrobi. Ale w odróżnieniu od agresji asertywność to partnerstwo, to mówienie o swoich pragnieniach bez lęku, ale z poszanowaniem praw, poglądów i uczuć innych - jeżeli więc chcemy się dogadać, to powinniśmy znaleźć kompromis.

Jak pokazać, że jesteś asertywny? Najlepiej podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Czcze komunikaty w liście motywacyjnym o tym, że jesteś asertywny, działają jak zapewnienia o atrakcyjnym wyglądzie w ogłoszeniach matrymonialnych. Asertywność należy udowodnić! Jak? Jeżeli jest to cecha wymagana na danym stanowisku, to na pewno będzie sprawdzana podczas rekrutacji - dostaniesz zadanie do rozwiązania, problem do wyjaśnienia, tam będziesz miał okazję pokazać, że masz swoje zdanie i w jakim stylu go bronisz. Cecha niezbędna w działach, gdzie występuje częsty kontakt z klientami - handlowych, sprzedaży czy obsługi klienta. Tak samo ważna u kierownika, recepcjonistki i asystentki prezesa.

Cierpliwość

- z cierpliwością jest jak z lokami - albo je masz, albo nie! To umiejętność niezrażania się drobnymi niepowodzeniami. Zanim zdecydujesz się kandydować na stanowisko, gdzie jest wymagana cierpliwość, zastanów się, czy rzeczywiście posiadasz tę cechę! Dlaczego? Bo w pracy rutynowej oraz takiej, która opiera się na kontaktach z klientami, cierpliwość jest niezbędna! Nie ma co aplikować, gdy wiesz, że nie wytrzymasz tam dłużej. Jak udowodnić cierpliwość? Przyznaj się do tego, że jesteś modelarzem, pracowałeś w biurze obsługi klienta, udzielasz korepetycji.

Przydaje się zawsze przy kontaktach z klientami, niezbędna u dobrego kierownika, menedżera, prezesa firmy.

Dokładność/skrupulatność

- precyzja w wykonaniu zadań, dbałość o szczegóły. Sprzątasz mieszkanie - czy lustra i szyby mają lśnić tak samo jak podłoga, czy chodzi o to, aby to jakoś wyglądało? Jeżeli wszystko, co robisz, jest dla ciebie tak samo ważne i każdej czynności oddajesz tyle samo serca, to znaczy, że jesteś dokładny!

To cecha ważna wszędzie tam, gdzie pomyłki dużo kosztują, czyli np. w księgowości czy finansach. Wymagana także od pracowników działów produkcji, asystentek.

Dyscyplina

- mechanizm, który nie pozwala odłożyć niczego na później. Osoby zdyscyplinowane nie mają kłopotów z dotrzymywaniem terminów i obietnic, tak samo w życiu prywatnym, kiedy np. obiecują sobie terapię odchudzającą, jak i w pracy. Jak to udowodnić? Byłeś w harcerstwie, uprawiałeś wyczynowo sporty, pracowałeś za granicą? To sugeruje, że nie masz kłopotów z dyscypliną. Porównaj "rzetelność".

Ważna wszędzie tam, gdzie wymagane jest podporządkowanie się regułom oraz szybkie i bezdyskusyjne wykonywanie poleceń przełożonych. Nie pisz jednak, że jesteś zdyscyplinowany, gdy aplikujesz tam, gdzie wymagana jest kreatywność! To cechy, które raczej nie chodzą w parze!

Empatia

- współodczuwanie. To umiejętność patrzenia na daną rzecz oczami drugiej osoby. Pozwala znajdować rozwiązanie problemu dobre dla wszystkich. Nie warto, aplikując do pracy, pisać: "cechuje mnie empatia". Lepiej zastosuj metodę opisową. Napisz, że pracowałeś w instytucjach charytatywnych, byłeś wolontariuszem, zajmowałeś się dziećmi z rodzin patologicznych. Przydaje się w obsłudze klientów oraz wszędzie tam, gdzie ważne jest budowanie relacji z innymi, np. w kadrach, w zawodzie lekarza, pedagoga.

Etyka zawodowa

- jeżeli taka cecha pojawia się wśród wymagań, nie możesz jej przegapić! Pisząc list motywacyjny czy uczestnicząc w rozmowie kwalifikacyjnej, zaznacz, że znasz reguły rządzące daną branżą, w swojej pracy kierujesz się przyjętymi zasadami i zwracasz baczną uwagę na etykę.

To kompetencja ważna w każdej pracy! Szczególnie jednak podkreślana w zawodach tzw. zaufania społecznego i tam, gdzie postępowanie niezgodne z etyką może pociągnąć za sobą katastrofalne skutki (lekarz, prawnik, zarządca nieruchomości).

Gotowość do samodzielnej i stałej nauki

- nie pomijaj tej cechy, bo mało który pracodawca nie doceni tego, że dbasz o swój rozwój. Stałe aktualizowanie wiedzy to codzienność dla coraz większej liczby zawodów. Lekarze, informatycy, prawnicy itp.

Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

Wydarzenia rynku pracy

Jak szukać pracy