List motywacyjny to twoja reklama

Aneta Zadroga
16.07.2008 , aktualizacja: 04.05.2009 17:44
A A A Drukuj
List motywacyjny trafia do potencjalnego pracodawcy wypełniony informacjami o twoich kwalifikacjach i motywacji do podjęcia pracy na interesującym cię stanowisku. To twoja reklama, może być przepustką do kariery, albo kompletną kompromitacją.
List motywacyjny to doskonała okazja, żeby wyróżnić się z grona kontrkandydatów. Dla rekrutera jest informacją, która określa na jakie stanowisko aplikujesz, z jakiego powodu i czy się na dane stanowisko nadajesz. Informuje też, czy twoje CV jest odpowiedzią na ogłoszenie, czy też wysyłasz je w nadziei, że w danej firmie są akurat wakaty do zapełnienia. Dobry list to zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, zły - kolejne poszukiwania wymarzonej pracy.

Jak napisać list motywacyjny - zobacz poradnik wideo



Pierwsze przykazanie - indywidualność

Kluczem do zrobienia wrażenia na przeglądającym aplikacje jest dostosowanie listu do oferty pracy, o którą się ubiegasz. Może to zająć trochę więcej czasu niż proste zmienianie danych adresowych, ale przyniesie też z pewnością lepsze skutki niż powielanie jednego wzoru znalezionego przypadkiem w Internecie. Pisanie jednego wzoru listu i wysyłanie go do kilku pracodawców jest niedopuszczalne! Każdy może skopiować typowy list motywacyjny, ale to indywidualizm pokazuje, że traktujesz sprawę poważnie i zależy ci na pracy. Swoją aplikację zawsze powinieneś dopasowywać do konkretnego ogłoszenia. Nie ma nic gorszego niż list, w którym nie wspominasz o szczegółach pracy, o którą się starasz. A już zupełną katastrofą jest omyłkowe wysłanie listu zaadresowanego do innego pracodawcy, co przy "hurtowym" wysyłaniu aplikacji może się zdarzyć. Pierwsze ważne przykazanie: czytaj wyraźnie ogłoszenia. - Jeżeli w ofercie pracy jest wyraźnie napisane, że pracodawca oczekuje CV i listu motywacyjnego, to oznacza to, że oba dokumenty trzeba starannie przygotować i wysłać - zaznacza Dominika Mamro, specjalista ds. marketingu w firmie Advisory Group "TEST" Human Resources. - Chociaż coraz częściej można usłyszeć, że list motywacyjny staje się przeżytkiem, to jeżeli od kandydata wymaga się jego przygotowania, to nie powinien on tego lekceważyć - podkreśla.

To dokument formalny

List to korespondencja formalna i są wyraźne reguły jego pisania. Po pierwsze nie powinien być dłuższy niż jedna strona formatu A4. Po drugie powinien składać się z 3 lub 4 akapitów, z których pierwszy i ostatni to rozpoczęcie i zakończenie dokumentu. Poza tym musi być czytelny - przy jego pisaniu zapomnij o wymyślnych czcionkach, których znaczenia rekruter będzie musiał się domyślać. Jest kilka podstawowych zasad, które obowiązują piszącego list motywacyjny. - W lewym górnym rogu podajesz swoje imię i nazwisko oraz adres i kontakt do siebie. W prawym zaś miejscowość i datę - mówi Agnieszka Dudziak z biura karier Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Dane osoby lub firmy, do której list jest kierowany powinny znaleźć się na prawo od środka poniżej nazwiska i daty. Lepiej jest, jeśli znasz nazwisko osoby do której piszesz, a nie zwracasz się bezimiennie. Następnie piszesz treść listu. Dokument kończysz jednym ze zwrotów: "Z poważaniem", "Z wyrazami szacunku" lub "Łączę wyrazy szacunku" oraz podpisujesz go: odręcznie imieniem i nazwiskiem, kiedy list ma formę papierową. W wersji elektronicznej piszesz tylko swoje imię i nazwisko.

Reklamuj się z umiarem

Pierwszy akapit listu motywacyjnego to informacja dla rekrutera. Musi go zachęcić do dalszej lektury. Pisz w nim o powodach wysłania aplikacji - czy jest to ogłoszenie w prasie, chęć pracy w tej właśnie firmie, czy też wiadomość o wakacie na stronie internetowej. Koniecznie podaj stanowisko, którym jesteś zainteresowany. Często zdarza się, że w jednej firmie kilka postępowań rekrutacyjnych toczy się równolegle, dlatego twoja nieoznakowana aplikacja nie zostanie nawet wzięta pod uwagę. Kolejne akapity to szansa na przedstawienie twojej sytuacji zawodowej, umiejętności i możliwość "pochwalenia się" kwalifikacjami. Pisz prawdę, bo wszystko, co zawarte w liście zostanie sprawdzone podczas rozmowy kwalifikacyjnej. - Nie powtarzaj tego, co zawarte w CV, ale skup się na kilku najważniejszych cechach i umiejętnościach, które są istotne w pracy na stanowisku, na które aplikujesz - radzi Dominika Mamro - Pisz o osiągnięciach i kwalifikacjach, podkreśl swoje mocne strony, podaj kilka przykładów swoich sukcesów. Chwal się tym, czego dokonałeś: awansami, wygranymi konkursami, zorganizowanymi akcjami, czy nawet osiągnięciami sportowymi. Pokaż również, że znasz specyfikę danej pracy i wiesz, czym zajmuje się dana firma. - List motywacyjny ma dać odpowiedź na dwa pytania: dlaczego właśnie ciebie mają zatrudnić i dlaczego właśnie w tej firmie chcesz pracować? Przeczytaj dokładnie wymagania pracodawcy opisanie w ogłoszeniu i pochwal się właśnie tymi umiejętnościami, cechami osobowościowymi, wiedzą i kwalifikacjami, które są niezbędne do pracy na wskazanym stanowisku - radzi Agnieszka Dudziak. W ostatnim akapicie podziękuj czytającemu za uwagę, jeszcze raz podkreśl swoje zaangażowanie i zaznacz, w jaki sposób najlepiej się z tobą kontaktować. Należy pamiętać także o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jeśli jednak takie oświadczenie zostało już zamieszczone w CV, to nie ma konieczności jego powtarzania.

Tego definitywnie nie wolno!

Nie kopiuj gotowych wzorów, nie proś kogoś, żeby napisał list za ciebie. Nie krytykuj poprzedniego czy też obecnego pracodawcy, wyrażenia takie jak "obecna praca nie stwarza mi możliwości pełnego wykorzystywania moich umiejętności" nie powinny znaleźć się w liście motywacyjnym. Nie używaj trudnych słów, których znaczenia nie jesteś pewien, tylko po to, żeby zrobić wrażenie. W najlepszym przypadku możesz narazić się na brak zrozumienia, w najgorszym - na śmieszność, jeśli pomylisz znaczenie jakiegoś słowa. Nie powielaj schematów. Słowa ambitny, dyspozycyjny, przedsiębiorczy, nastawiony na rozwój znajdą się w 99 proc. listów. Postaw raczej na kreatywność, nie kopiuj gotowych wzorów, od których roi się w Internecie. A jeśli już piszesz na przykład o tym, że jesteś osobą przedsiębiorczą, poprzyj to konkretnym przykładem. Pamiętaj, że o pracę, o którą się ubiegasz stara się kilkadziesiąt innych osób, a rekruter znudzi się już przy trzeciej aplikacji, jeśli będzie ona wyglądała identycznie, jak poprzednie. Nie pisz o wszystkim, bo to tak, jak byś pisał o niczym. - Kandydaci często zapominają o selekcji odpowiednich informacji, a przecież nie wszystkie są istotne dla przyszłego pracodawcy - mówi Dominika Mamro. - Kandydat w liście musi jak najlepiej zaprezentować własną osobę, pokazać swoją motywację do pracy oraz cele, ale nie może zapomnieć, że to pracodawca poszukuje odpowiedniej osoby na dane stanowisko. A niestety zdarza się, że osoby ubiegające się o pracę zapominają wykazać, że ten konkretny pracodawca zyska zatrudniając tą, a nie inną osobę. Nie wspominaj rzeczy negatywnych. - Nie powinno się pisać o braku doświadczenia i podkreślać wyłącznie swoich oczekiwań wobec firmy, czyli pisać na przykład "nie pracowałem jeszcze nigdzie, a możliwość zatrudnienie w Państwa firmie traktuję jako szansę na zdobycie doświadczenia zawodowego i nauczenia się nowych rzeczy" - radzi Agnieszka Dudziak. - Nie powinno się także odwoływać do bardzo osobistych motywów podjęcia pracy, jak na przykład trudna sytuacja finansowa lub rodzinna.

Najczęstsze błędy:

  • powielanie jednego listu i wysyłanie takiej samej treści do kilku firm


  • przepisywanie zbyt wielu informacji zawartych w CV


  • pomijanie indywidualnych osiągnięć i ważnych cech osobowościowych


  • kopiowanie gotowych wzorów z Internetu


  • podawanie zbyt wielu niepotrzebnych informacji


  • brak wiedzy kandydata o wymaganiach na stanowisku, o które się ubiega


  • brak uzasadnienia, dlaczego dana osoba ubiega się o posadę


  • błędy ortograficzne, używanie słów, których znaczenia nie zna osoba pisząca list


  • stosowanie różnych czcionek w tekście, co może oznaczać, że kandydat kopiował poszczególne akapity z wielu źródeł


  • Znalezione w listach:

  • "jestem miłym, sympatycznym i dobrze wyedukowanym gościem"


  • "nie posiadam jeszcze doświadczenia zawodowego, ale mam dużo zapału"


  • "szukam praktyki w jakiejś renomowanej firmie, gdzie nie będę podawać przysłowiowej kawy i herbaty"


  • "jestem młody, aktywny i dyspozycyjny 24 godziny na dobę"


  • ZOBACZ TAKŻE
    • List motywacyjny to twoja reklama dystansownik 11.04.09, 15:33

      Wszystko fajnie, tylko tak naprawdę niewiele z tego wynika. Pierwsza sprawa to narzekanie na korzystanie ze wzorcowych CV i LM z internetu.Oczywiście nie można zrobić po prostu kopiuj/wklej »

    • Jak pisac LM NIE odpowiadajacy na ogloszenie ? kielcik 22.06.09, 00:54

      Odpowiedz na ogloszenie jest relatywnie prosta. Dopasowuje sie argumenty do tresci ogloszenia. Ale jakich sformulowan nalezy uzyc, kiedy dana firma nie rekrutuje, a kandydat chce w niej »

    • List motywacyjny to twoja reklama ox-id 17.01.11, 19:34

      krótko i zwięźle na temat jest tutaj: list motywacyjny»

    Wydarzenia rynku pracy

    Jak szukać pracy