Account manager

Z książki Pawła Hebdy i Jerzego Madejskiego "Zawód z pasją", wyd. "Park"
18.10.2005 , aktualizacja: 18.10.2005 16:40
A A A
Definicja

Account manager (ang. account - konto) to w zasadzie termin nieprzetłumaczalny. W Polsce znalazł swój odpowiednik w postaci "opiekuna klienta". Zawód ten narodził się w branży reklamowej, a potem rozprzestrzenił na inne branże. Account to nie tyle konto, co całość rozliczeń z klientem. Stąd osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za utrzymywanie kontaktów z klientami firmy, za przekazywanie zleceń i uwag do odpowiednich działów firmy lub zamówień od klienta. Account manager to jedno z niższych stanowisk kierowniczych w usługach i handlu.



Predyspozycje

Od account managera wymaga się doświadczenia. W firmach nikt dziś nie chce ryzykować zatrudnienia nieefektywnego pracownika. Dobrze, jeśli posiada także potwierdzone umiejętności handlowe i negocjacyjne (kursy i szkolenia), jest kreatywny i samodzielny, zna na poziomie przynamniej średnio zaawansowanym język angielski i posiada prawo jazdy. Właściwie są to umiejętności niezbędne, bo account manager zajmuje się wieloma rzeczami - głównie wykonywaniem budżetu. Zawód ten wymaga też odpowiedzialności, dyspozycyjności i odporności na stres. Niezbędne jest wykształcenie wyższe (najlepiej o specjalizacji marketing lub reklama) i zdolności przywódcze.



Dawniej i dziś

Zawód ten ma swoje odpowiedniki np. w branży reklamowej (account executive). Specjalista ds. klientów - jak inaczej można by przetłumaczyć określenie - zajmuje się wieloma sprawami. Do jego głównych zadań należy opieka nad klientami korporacyjnymi, doradzanie klientom, prezentacja, negocjacje oraz sprzedaż produktu lub usługi (minimum 10 godzin tygodniowo osoba wykonująca ten zawód spędza bezpośrednio u istniejących lub potencjalnych klientów). Przygotowuje też umowy i koordynuje ich realizację. Ponadto account manager monitoruje i analizuje dane rynkowe dotyczące segmentu, konsumentów, działań konkurencji i wyników własnego produktu. Do jego obowiązków zalicza się też przygotowywanie raportów marketingowych i cenowych, akcji promocyjnych, aktywną współpracę z innymi osobami w obrębie działu lub firmy (zwłaszcza z działem marketingu).

Bardzo istotne w tej pracy jest doświadczenie. Na to stanowisko trafiają ludzie młodzi, najczęściej świeżo po studiach, niekoniecznie ekonomicznych. Średnia wieku kandydatów wynosi 26 lat. Przeważają osoby, które mają doświadczenie w branży FMCG (towary szybkozbywalne) lub wcześniej pracowały w agencjach reklamowych i usługach finansowych. Bardzo ważna w tym zawodzie jest znajomość produktów i usług z danego sektora, a w przypadku firm z sektora IT liczy się wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie techniczne. Jednym z wymogów stawianych account managerom jest biegła znajomość języka obcego, najczęściej angielskiego.

Aby ubiegać się o to stanowisko, trzeba posiadać dwu- lub trzyletnie doświadczenie w pracy przedstawiciela handlowego, specjalisty ds. promocji lub marketingu.

Account executive jest najbardziej zaabsorbowanym pracownikiem firmy, musi się spieszyć, żeby osiągnąć przyzwoite dochody. Ponieważ kontaktuje się bezpośrednio z klientem, do jego obowiązków należy też reprezentowanie firmy i przedstawienie jej każdemu nowemu klientowi.

Account manager to stanowisko na początek kariery w dziale usług marketingowych agencji. Jeśli ktoś jest operatywny, ma wiedzę z zakresu marketingu, może w tym dziale szybko awansować. Zdarza się, że to stanowisko nazywane jest sales executive.



Status społeczny

Pozycja społeczna account managera jest podobna do pozycji handlowca, a to dlatego, że sprzedaje on również produkty lub usługi. Jest też kimś w rodzaju doradcy klienta, posiadającym szerszą wiedzę na temat sprzedawanych produktów. Account managerowie należą do osób często zmieniających pracę i są uznawani za najbardziej mobilną grupę zawodową w handlu i usługach. Zawód account managera jest uważany z jednej strony za podstawę rozwoju firm, a z drugiej za zajęcie dla młodych, którzy dopiero szukają swojego miejsca w branży lub w życiu.



Jak zostać account managerem?

Do zawodu dochodzi się różnymi ścieżkami, czyli accountami zostają osoby po bardzo różnych uczelniach i kierunkach, najczęściej jednak technicznych. Mimo to, optymalne studia dla account managera to zarządzanie i marketing, najlepiej ze specjalnością reklama lub promocja. Takie studia prowadzi się niemal wszędzie: na politechnikach, akademiach rolniczych, uniwersytetach i akademiach ekonomicznych.

Sprawą kluczową jest to, że zarządzanie i marketing dla accounta to nie kierunek przygotowujący do zarządzania, ale właśnie do marketingu. Student specjalizujący się w jakiejś dziedzinie marketingu, np. w badaniach marketingowych, reklamie czy promocji, otrzyma najbardziej optymalne wykształcenie w tej dziedzinie.

W ostatnich latach poprawiono wyraźnie ofertę dydaktyczną w zakresie zarządzania. Można je dziś studiować w szkołach niepaństwowych nie tylko na poziomie licencjackim, ale i na poziomie magisterskim oraz doktorskim.

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Wydarzenia rynku pracy