Copywriter

Z książki Pawła Hebdy i Jerzego Madejskiego "Zawód z pasją", wyd. "Park"
18.10.2005 , aktualizacja: 18.10.2005 17:05
A A A Drukuj
Definicja

Copywriter (z ang.) to inaczej autor tekstów reklamowych, co nie zawsze dobrze oddaje naturę zajęcia. Copywriter nazywany też bywa po francusku concepteur-redacteur, czyli twórcą-redaktorem, co najpełniej wyraża istotę tego zawodu. Przez lata copywriterzy godzili się na typowo reklamowe określenie profesji, teraz triumfuje raczej francuska idea, ponieważ lepiej pasuje do tego, co czyni profesjonalny twórca reklam.



Predyspozycje

W tym zawodzie odgrywają rolę zasadniczą. To nawet nie predyspozycje, a niemal talent literacki. Potrzebna jest łatwość wyrażania myśli, giętkość języka, kreatywność językowa i mistrzowskie wręcz wyczucie konwencji, schematów, melodii i frazeologii języka. Na tym materiale głównie się pracuje. Ale nie tylko. Copywriter tworzy główną myśl reklamy - hasło reklamowe, wiersz, piosenkę lub scenariusz filmu reklamowego, czyli nadaje kształt językowy pewnemu pomysłowi. Musi więc znać doskonale zasady komunikacji masowej, mieć wiedzę o zachowaniu konsumenta, o perswazji i zmianie postaw. Nie da się uprawiać tego zawodu bez dobrej znajomości języka angielskiego. Brak przywiązania do utartych zwrotów i niekonwencjonalne pomysły to atuty dobrego copywritera. Tekst bardzo często decyduje o powodzeniu kampanii, więc - chociaż krótki - jest bardzo ważny.

Wykształcenie nie jest istotne, ale prawdopodobnie łatwiej w tym zawodzie jest filologowi czy lingwiście stosowanemu, humaniście. Jednak ścisłych reguł tu nie ma.



Dawniej i dziś

Zawód copywritera narodził się wraz z pojawieniem się profesjonalnej reklamy w XX w. Jego praca - poza tym, że korzysta on obecnie z mediów elektronicznych - nie zmieniła się aż tak bardzo. W każdym razie nie zmieniła się od lat 50., kiedy to w nowojorskiej agencji Doyle Dane Bernbach zapoczątkowano nowy styl pracy copywritera oraz art directora, czyli grafika. Chodziło o pracę nad konceptem, który wymyślali oni wspólnie; potem, po jego wstępnej obróbce, każdy przystępował do szlifowania swojej "działki": art director - strony wizualnej, copywriter - strony słownej.

Copywriter jest odpowiedzialny za stronę tekstową reklamy. Ale pod określeniem "tekst reklamowy" kryje się wiele znaczeń: scenariusz filmu reklamowego, reklamy radiowej albo slogan, tekst ulotki czy ogłoszenia. Jednak najczęściej to on wymyśla pomysł na reklamę. Tworzy koncepcję i jej ostateczny tekst. W niektórych przypadkach proponuje nawet sposób reklamowania. Większość copywriterów w Polsce traktuje to zajęcie jako dorywcze - na co dzień pracują w innych zawodach: publikują, są aktorami.

I choć wydaje się, że to praca za biurkiem, często wykonuje się ją w terenie - szczególnie w celu zrobienia filmu.



Status społeczny

W środowisku copywriter ma opinię zależną od funkcji, którą spełnia w agencji reklamowej. Jeśli jest tylko tekściarzem, czyli osobą, która odpowiada jedynie za teksty reklam, jego status jest zdecydowanie niższy. Jeśli jest zarazem dyrektorem kreatywnym, czyli tworzy koncepcje reklam, a czasem nawet sposób ich podania (czyli wizualizacji), jego pozycja urasta do rangi ośrodka dowodzenia, ponieważ to od niego zależy kształt produktu.

W społeczeństwie copywriter jest kojarzony raczej ogólnie z pracą w agencji reklamy.



Jak zostać copywriterem?

Niestety, i w tym przypadku nie można podać żadnej recepty. Z pewnością przydać się tu może ukończenie jednej ze szkół wyższych, które proponują wykształcenie w zakresie reklamy. Ale copywriting to dziedzina nie poddająca się za bardzo dydaktyce. Tego zawodu trzeba się nauczyć samemu oraz praktykując u mistrzów, a ściślej w agencjach reklamowych, u poetów reklamy i u poetów, których tomiki można nabyć w księgarniach. Kontakt ze słowem pisanym, ale i absolutny słuch językowy, podpatrywanie różnych środowisk, żargonów, zwanych po nowemu slangami, znajomość gwar, tzw. kodów etnicznych (stereotypów narodowych różnych nacji) i umiejętność twórczego połączenia w całość elementów języka, obrazu i dźwięku daje właściwe efekty. Mimo wszystko wykształcenie reklamowe może pomóc w oswojeniu się w pracy, a na pewno zagwarantuje, umiejętność współpracy z kreatywnym zespołem.

Szkół oferujących specjalności w ramach reklamy jest w Polsce zaledwie pięć. Wszystkie są szkołami niepaństwowymi, jak np. warszawska Wyższa Szkoła Promocji. Ta wyjątkowa szkoła prowadzi studia według autorskich programów i planów studiów opracowanych dla poszczególnych specjalności.

W trakcie pierwszych trzech semestrów nauki studenci specjalności reklama mają do czynienia głównie z przedmiotami o charakterze ogólnym i kierunkowym, dającymi solidne podstawy do dalszego, specjalistycznego kształcenia. Na wyższych semestrach i latach studiów przedmioty podstawowe są zastępowane przez przedmioty specjalistyczne, w tym także bloki zajęć o dużym stopniu szczegółowości.

ŹRÓDŁO:


Zobacz także
Wakacyjne zastępstwa w opiece

Wakacyjne zastępstwa w opiece

Praca na zastępstwo w charakterze opiekuna/opiekunki osoby starszej w Niemczech jest szansą na lepszą przyszłość

Wydarzenia rynku pracy