Biznesowe portale społecznościowe: jak z nich korzystać?

bsn
17.09.2012 , aktualizacja: 17.09.2012 12:37
A A A
Jednym z nowoczesnych kanałów rekrutacyjnych, coraz częściej zresztą wykorzystywanych przez head hunterów, są biznesowe portale społecznościowe. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak prawidłowo wykorzystać je w poszukiwaniu pracy. Najpopularniejszy biznesowy portal w naszym kraju - GoldenLine, ma ponad milion użytkowników, a co miesiąc przegląda go niemal 2 mln osób, z czego ponad 1,4 tys. to rekruterzy. Jak więc należy wypełnić profil, aby podnieść swoje szanse na znalezienie pracy?
Tylko co drugi użytkownik tego portalu ma zdjęcie profilowe i tylko co drugi wpisał nazwę uczelni i kierunek ukończonych studiów. Tylko co czwarty uzupełnił rubrykę poświęconą dodatkowym umiejętnościom - m.in. odbytym kursom, szkoleniom, a co piąty pochwalił się znajomością języków obcych. 30 proc. nie wpisało nawet swojego doświadczenia. W ten sposób trudno przyciągnąć uwagę potencjalnego pracodawcy.

Jak uzupełnić profil? Nie musi być długi, ale musi być czytelny. Wypełnij każdą rubrykę starannie, ale nie przesadzaj. Jeśli masz już doświadczenie, nie pisz o stażach sprzed 10 lat, wymień tylko te firmy, w których faktycznie byłeś pracownikiem, nie stażystą. Jeśli masz mniej niż 3 lata doświadczenia, dodaj też najważniejszy staż, który odbyłeś. Nie zapominaj o zawarciu informacji o wykształceniu.

Pamiętaj: informacje muszą być zwięzłe, w punktach. Wybieraj kluczowe obowiązki, te które naprawdę wykonywałeś. Jeśli byłeś np. w zespole, który opracowywał strategię komunikacji, opisz precyzyjnie, za co odpowiadałeś. To lepsze niż lakoniczne "przygotowywałem strategię komunikacji".



Jeżeli wypowiadasz się w grupach dyskusyjnych - a warto to robić, bo pokazujesz potencjalnemu pracodawcy, że twoje zainteresowania nie są fikcją - dbaj o kulturę osobistą i udzielaj wyłącznie merytorycznych wypowiedzi. Poglądy osobiste warto zachować tylko dla siebie. Pamiętaj także, żeby nigdy nie dzielić się informacjami niejawnymi jak np. obsługiwani przez Twoją firmę klienci.

Jeśli umieszczasz w profilu referencje, zadbaj o to, aby były wiarygodne, czyli wystawione przez przełożonych, a nie kolegów. Wypełniając rubryki dodatkowe pamiętaj: przy kursach, które odbyłeś zawsze dodaj organizatora, nie pisz, że twój język obcy jest biegły - określ poziom jego znajomości np. B2. Napisz o swoim hobby nawet jeśli jest nietypowe.

Jak można zepsuć profil? Przede wszystkim nie uzupełniając go. Jeśli nie zamierzasz mieć wypełnionego profilu, to po prostu go nie zakładaj. Na profilu nie ma miejsca na zdjęcia z wakacji. Jeśli dodajesz fotografię, to formalną i aktualną. Nie warto kłamać wyolbrzymiając swoje sukcesy i przypisując sobie obowiązki, których się nie miało. Nie pisz, że twoje pomysły zawsze były najlepiej oceniane przez szefa - jeśli faktycznie tak było, szef powinien wystawić ci odpowiednie referencje.

Jeśli decydujesz się na dodanie zawodowego podsumowania, nie pisz "jestem doświadczonym pracownikiem, który chce się rozwijać" - to frazesy. Nie odsyłaj też ze swojego profilu do innego portalu społecznościowego, np. facebooka. Jeden ma charakter biznesowy, drugi - prywatny.

Łatwo zniechęcić do siebie rekrutera wpisując do profilu zbyt wiele informacji. Fakt, że 10 lat temu wygraliśmy konkurs wiedzy o Unii Europejskiej, można spokojnie przemilczeć. Zapomnijmy też o długich opisach obowiązków. Jeśli w rubryce hobby masz wpisać "książki" - lepiej nie wpisuj nic. Taki wpis nic o tobie nie mówi. Napisz przynajmniej, jaki gatunek czytasz najchętniej i kto jest twoim ulubionym autorem.

Źle widziany jest także brak aktywności w serwisie. Jeśli jesteś nieaktywny, to znaczy że nie wierzysz w zastosowanie takich narzędzi w rekrutacji. Jeśli już udzielasz się w grupach, nikogo nie atakuj, nie szydź, nie obrażaj, nie używaj niecenzuralnych wyrazów. Jeśli zapraszasz znajomych, niech to będą znajomi - nie wysyłaj zaproszeń wszystkim byle tylko mieć więcej "kolegów".

Co powinieneś robić, aby twój profil był dobry:

  • Zawsze dawaj aktualne informacje - opisuj swoje obowiązki w krótkiej, zwięzłej formie.

  • Dodaj stosowne zdjęcie

  • Udzielaj się w grupach tematycznych, ale przestrzegaj przy tym zasad kultury wypowiedzi

  • Poproś o referencje swoich byłych przełożonych

  • Wypełniaj rubryki dodatkowe - postaraj się opisać swoje zainteresowania i określić poziom znajomości języków obcych


  • Czego nie powinieneś robić:

  • Wyolbrzymiać swoich sukcesów - najpóźniej na etapie sprawdzania referencji kłamstwa wyjdą na jaw

  • Umieszczać zdjęć w nieformalnych sytuacjach - np. z wakacji

  • Dawać na swoim profilu odesłanie do prywatnego konta w innym portalu społecznościowym

  • Umieszczać zbyt długich opisów swoich obowiązków

  • Zamieszczać niekulturalnych wypowiedzi


  • Zobacz także
    Skomentuj:
    Zaloguj się lub komentuj jako gość

    Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX