Praca zdalna jest niepopularna

bsn
19.09.2012 , aktualizacja: 19.09.2012 17:45
A A A
Specjalista komputerowy gromadził nielegalnie dane klientów banku

Specjalista komputerowy gromadził nielegalnie dane klientów banku (.)

Tylko jedna na dziesięć polskich firm zatrudnia pracowników w systemie pracy zdalnej - wynika z raportu Fundacji Obserwatorium Zarządzania, która na zlecenie ClickMeeting zbadała popularność i nastawienie do pracy zdalnej wśród osób zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
Dla 4 na 10 przedsiębiorców praca zdalna to wykonywanie obowiązków służbowych poza siedzibą firmy. Jeden na pięciu (22 proc.) uważa, że to praca zakładająca wykorzystanie takich środków komunikacji jak telefon, czy internet. Kłopoty z prawidłowym zrozumieniem tego pojęcia ma tylko 7 proc. firm. Ich zdaniem praca zdalna polega na realizacji w określonym czasie konkretnego zadania.

W ciągu ostatniego pół roku - wynika z badania - tylko w co dziesiątym przedsiębiorstwie pracowały osoby wykonujące pracę zdalną. 4 proc. z nich pracowało w ten sposób tylko częściowo. Dobrą informacją wydaje się być to, że jedno na dziesięć przedsiębiorstw, które dotychczas nie oferowało swoim podwładnym takiej pracy, zamierza to w najbliższym czasie zmienić. Zdaniem respondentów, taki rodzaj zatrudnienia powinien być oferowany głównie młodym matkom (93 proc. wskazań) i kobietom w ciąży (91 proc.). Łatwiej dostępny powinien być też dla pracowników dojeżdżających z daleka (81 proc.).

Zalety i wady

W opinii firm, które oferują taką formę zatrudnienia jej największe zalety to: możliwość skorzystania z doświadczenia specjalisty z innego miasta, niż to, w którym siedzibę ma firma - takiej odpowiedzi udzieliło niemal trzy czwarte ankietowanych (73 proc.), ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem powierzchni biurowej (54 proc.) oraz zmniejszenie kosztów utrzymania stanowiska pracy (43 proc.). Do kontaktu z pracownikami pracującymi na odległość firmy używają głównie telefonów komórkowych (97 proc. przedsiębiorstw) i poczty elektronicznej (93 proc.). Stosunkowo rzadko narzędziem komunikacji są telefony stacjonarne - jako główne narzędzie komunikacji korzysta z nich tylko 55 proc. firm, z komunikatorów internetowych - typu skype - jeszcze mniej, bo 33 proc.

Pytani o główne wady takiego systemu pracy pracodawcy wymieniali: problem z udziałem pracowników zdalnych w naradach i procesach decyzyjnych firmy (38 proc.) oraz brak możliwości kontroli takiego pracownika (30 proc.).

Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX