Gry to atrakcyjna praca

Aneta Zadroga
25.09.2012 , aktualizacja: 24.09.2012 20:14
A A A
Gry wideo są obecnie jedną z najpotężniejszych branż na świecie. Postaci z gier od lat funkcjonują w popkulturze, inspirując artystów, fotografów i gwiazdy, które wcielają się w wirtualne role.

Gry wideo są obecnie jedną z najpotężniejszych branż na świecie. Postaci z gier od lat funkcjonują w popkulturze, inspirując artystów, fotografów i gwiazdy, które wcielają się w wirtualne role. (Fot.: Michał Wilczek. Postaci: Ryu/Jacek Bilczyński, Cammy/Liliana Skrzypiec)

Gry komputerowe to nie tylko dobra zabawa dla miłośników wirtualnych bohaterów. To przede wszystkim jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce, która ciągle potrzebuje nowych rąk do pracy
- W dawnych czasach gry komputerowe były traktowane jako mało poważna i nieistotna biznesowo branża. Rynek jednak bardzo szybko zweryfikował to spojrzenie - mówi Paweł Marchewka, prezes zarządu firmy Techland, jednego z największych deweloperów gier w Polsce ze studiami w Warszawie i Wrocławiu. - Ostatnie lata były bardzo ważne dla naszej branży, gdyż pokazały jej ogromną dynamikę, siłę polskich deweloperów oraz to, że przepustką do międzynarodowych rynków jest wysoka jakość i multiplatformowość.

Polacy w czołówce

Polska z roku na rok staje się coraz atrakcyjniejsza dla deweloperów gier. Playdom, jeden z wiodących deweloperów gier społecznościowych, przeprowadził analizę 20 potencjalnych miejsc do utworzenia studia gier społecznościowych. Pod uwagę wzięto miasta środkowo-wschodniej Europy, byłego Związku Radzieckiego i Ameryki Łacińskiej. Firma wybrała Kraków.

Dlaczego? - Istnieje tu ogromne skupisko programistów Flash i utalentowanych artystów nieustępujących intuicją projektową deweloperom z USA czy Europy Zachodniej. Dzięki temu polskie produkcje mogą zadowolić użytkowników na najbardziej wymagających rynkach.

- Od pewnego już czasu lokalni deweloperzy podbijają Facebook i platformy mobilne ze swoimi produkcjami. Piękno tego biznesu polega właśnie na tym, że nie jest za późno na innowacyjne i odważne pomysły. Co więcej, mogą one być realizowane przez małe firmy. Polska swym potencjałem nie ustępuje krajom zachodnim i wreszcie zostało to dostrzeżone - mówi Lidia Janoszka - Dyrektor Marketingu w Ganymede.

Obecnie w Krakowie ulokowane się liczne firmy informatyczne: od globalnych korporacji po startupy. Swoje siedziby mają tu takie firmy jak: Google, Motorola, Comarch, IBM, Sabre oraz kilka firm produkujących gry, w tym wiodący deweloper oprogramowania rozrywkowego w Polsce - spółka Ganymede.

Branża gier wideo jest atrakcyjna dla rozwoju innowacyjnej gospodarki. Przyciąga elitę kreatywnych twórców oraz firmy odnajdujące się w rzeczywistości najnowszych technologii.

- Polscy twórcy gier odnoszą sukcesy na całym świecie - chwali Krzysztof Krzysztofiak, dyrektor działu rozwoju Krakowskiego Parku Technologicznego. - Ubiegły rok był dla branży bardzo owocny. Takie gry, jak "Wiedźmin" sprzedały się w milionach egzemplarzy na całym świecie. Wspomnieć należy o Reality Pump - twórcy kultowej sagi "Two Worlds" oraz o Bloober Team. Projekt tej firmy został odnotowany przez zagraniczne media. Bloober Team - w ramach umowy z firmą Sony - przygotował jedną z 30 startowych gier na najnowszą konsolę Playstation Vita.

Atrakcyjna zawodowo branża

Szybki rozwój branży w ostatnich latach przekłada się na coraz większe zapotrzebowanie na wykształconych specjalistów.

Jakich pracowników poszukują deweloperzy i dystrybutorzy gier? Programistów, designerów, grafików, testerów, itd. Branża gier to nie tylko development. To także rzesza wybitnych specjalistów z dziedzin takich jak marketing, PR, sprzedaż (również międzynarodowa), administracja czy HR. Zarobki w branży, na specjalistycznych stanowiskach, według statystyk firmy Sedlak&Sedlak, mieszczą się w przedziale od 4 do 8 tys. zł.

- Ostatnio poszukiwaliśmy "Twórców gier komputerowych", gdzie celowo nie zdefiniowaliśmy twardych, merytorycznych kompetencji, tj. doświadczenia w pracy z określonymi językami programowania, czy też znajomości programów do tworzenia grafiki. Chcieliśmy tym samym zachęcić każdego, kto kiedykolwiek myślał o pracy przy grach, a z jakiś powodów nie próbował się do niej dostać - zdradza Natalia Selinger, HR Manager firmy Techland. - Zainteresowanie ogłoszeniem było duże, zebraliśmy ponad 1000 aplikacji. Akcję tę chcemy ponowić, ponieważ pozwala ona na przyciągnięcie do firmy osób, które pomimo braku doświadczenia mają potencjał, by w branży pracować. - podkreśla.

Potencjał to głowa pełna nietuzinkowych pomysłów, ambicja do ich zrealizowania, dążenie do wspólnego celu oraz posiadanie tzw. "miękkich kompetencji" związanych z komunikacją, wydajną pracą w zespole czy też odpowiednią postawą względem pracy.

Rynek pracy w branży gier jest trudny i ciężko jest o specjalistów, dlatego firmy otwierają się w kierunku edukowania osób, które interesuje praca u nas. - Uruchomiliśmy Akademię Twórców Gier, która już zdołała w podstawowym zakresie wykształcić kandydatów na Level Designerów - mówi Natalia Selinger.



Partnerzy akcji:



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX