Tydzień tematyczny CSR po polsku

map
23.11.2012 , aktualizacja: 23.11.2012 18:00
A A A
Dofinansowanie świetlic dla ubogich dzieci, sadzenie lasów, darmowe porady podatkowe. To tylko niektóre przykłady tego, co robią dziś firmy w ramach CSR. Czy to się opłaca?
Dla niektórych przedsiębiorstw przestrzeganie wymogów formalnych i prawnych to zbyt mało, żeby mówić o odpowiedzialnym biznesie. Dlatego inwestują w rozwój pracowników, ochronę środowiska czy otoczenie, w którym funkcjonują.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR, czyli Corporate Social Responsibility) ma ponadstuletnią historię i narodziła się w Stanach Zjednoczonych. Od tego czasu zdążyła zebrać pokaźną grupę przeciwników jak i zwolenników.

Ci, którzy wierzą w CSR przekonują, że nie da się prowadzić firmy i umywać rąk od problemów, jakim jest chociażby zanieczyszczanie przez nią środowiska czy wydobywanie złóż naturalnych. Takie podejście przekłada się m.in. na jej reputację i na wizerunek marki, a tym samym - na zwiększenie zysków i przywiązanie pracowników, dla których coraz ważniejsze jest, żeby firma, dla której pracują, miała "czyste sumienie".

Przeciwnicy uważają, że biznes polega na zarabianiu pieniędzy i podejmowaniu decyzji, które mają przynieść firmie jak największe zyski. Wszystkie decyzje, które to pomniejszają, są niekorzystne.

Jedno jest pewne: przedsiębiorstwa, które decydują się na politykę społecznej odpowiedzialności muszą pamiętać, że nie jest to działanie krótkoterminowe. Wymaga długofalowej zmiany modelu prowadzenia biznesu, która na początku może być trudna do zastosowania w praktyce i kosztowna.

W tym tygodniu w GazetaPraca.pl będziemy pisać o CSR i różnorodności w zespole. Pokażemy przykłady dobrych i złych praktyk. Przy pomocy ekspertów doradzimy, jak zarządzać zespołem różnorodnym. Odpowiemy też na pytanie, czy dla polskiego pracownika ważne jest, że jego firma jest odpowiedzialna społecznie.



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX