Praca w call center, gdzie ją znaleźć?

bsn, map
23.11.2012 , aktualizacja: 23.11.2012 20:35
A A A
call center

call center (Fot. Rysunek Marta Sławińska)

Wobec szalejącego kryzysu firmy na ogół zwalniają pracowników. Są jednak branże, które nie podlegają temu schematowi. Nowych pracowników ciągle szukają call centers. Zapytaliśmy ekspertów, dlaczego tak jest i gdzie można znaleźć pracę "na słuchawkach".
Zapotrzebowanie na konsultantów infolinii wzrosło znacznie, bo w naszym kraju powstaje coraz więcej centrów usług wspólnych. Krajowymi zagłębiami, w których swoje siedziby mają takie centra, są Gdańsk, Kraków, Łódź, Wrocław, czy Poznań. Jedną z najczęściej oferowanych przez nie usług jest właśnie prowadzenie infolinii dla firm z różnych branż, m.in. finansowej lub IT. Kandydaci mogą liczyć na pracę jako konsultanci Help Desk, sprzedażowi lub obsługi klienta.

Wbrew pozorom, każde z tych stanowisk charakteryzują inne obowiązki. Help desk to mówiąc najprościej miejsce, do którego dzwonimy, gdy np. przestanie nam działać komputer. Konsultant tam pracujący musi mieć więc określoną wiedzę techniczną. Powinien potrafić zdiagnozować problem i przynajmniej wyjaśnić, kiedy usterka zostanie usunięta.

"Sprzedażowcy" zajmują się, zgodnie z nazwą, sprzedażą określonej usługi lub produktu. W środowisku praca ta ma opinię najtrudniejszej. Z jednej strony systemy wynagrodzenia są oparte o system prowizyjny, z drugiej - wywalczenie prowizji skutecznie utrudniają wyśrubowane normy narzucone przez przełożonych. Do tego, jak przekonują konsultanci, z którymi rozmawialiśmy, trzeba mieć naprawdę stalowe nerwy, aby znosić niewybredne komentarze zaskoczonych rozmówców.

Stosunkowo najmniej wymagająca wydaje się praca konsultantów zajmujących się obsługą klienta. Cierpliwie wysłuchują oni uwag i proponują rozwiązanie. Nie muszą jednak "gonić" wyniku sprzedażowego, ani posiadać wyspecjalizowanej wiedzy technicznej. Wszyscy jednak muszą być otwarci, komunikatywni i mieć dobrą dykcję. Monika Styczyńska z agencji zatrudnienia Manpower dodaje też, że bardzo często poszukiwani są kandydaci z biegłą znajomością języka obcego. - Najczęściej chodzi o angielski, niemiecki, czeski, węgierski, francuski i hiszpański - wymienia. Język obcy jest potrzebny, bo centra usług wspólnych pracują dla klientów z całego świata.

Praca w każdym mieście

W zasadzie z zatrudnieniem się w charakterze konsultanta call center nie powinno być problemu w żadnym z dużych miast. Dla przykładu specjaliści z Adecco Poland od zaraz chcą zatrudnić 20 konsultantów w Rzeszowie i Olsztynie, po 10 w Poznaniu i Bydgoszczy, 15 w Warszawie. O pracę tę nie powinno być też trudno w takich miastach jak: Lublin, Gdańsk, Kraków, Łódź, Katowice, czy Radom. Jak wyjaśnia nam Dorota Zabłocka, Senior Branch Manager z firmy rekrutacyjnej Randstad Polska, zapotrzebowanie na konsultantów jest niemal permanentne. Dodaje, że realizowane przez jej firmę projekty rekrutacyjne dotyczą co najmniej kilkunastu konsultantów. Są też duże zamówienia na kilkudziesięciu pracowników call center jednocześnie. Skąd tak ogromne zapotrzebowanie? - To branża o ogromnej rotacji - mówią jednym głosem eksperci. Pracownicy najczęściej traktują to zajęcie jako przejściowe. Często też jest to pierwszy kontakt z rynkiem pracy dla osób młodych, które po zebraniu określonego doświadczenia po prostu zmieniają zawód.

Partnerzy akcji:





Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX