CSR - co to takiego?

bsn
26.11.2012 , aktualizacja: 04.12.2014 16:49
A A A
Praca

Praca (Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta)

Dziś od firm oczekuje się, że te zrezygnują z części zysków na rzecz ochrony lasów, wód, zagrożonych gatunków zwierząt, praw pracowniczych i przyczynią się do rozwoju różnych lokalnych społeczności. O co chodzi? O społeczną odpowiedzialność biznesu.
Odpowiedzialna społecznie firma przejmuje się tym, jak jej działania wypływają na otoczenie, ludzi i środowisko. Robi to poprzez przejrzyste i etyczne postępowanie.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy powstała idea społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. CSR - Corporate Social Responsibility). Jak przekonuje Wayne Visser, znawca i propagator idei CSR, założyciel think-tanku CSR International, o pewnych formach społecznej odpowiedzialności biznesu mówiono już setki lat temu. Jako przykład podaje np. hinduską Sutrem, która potępia lichwę oraz islamską instytucję Zakatu - podatku na rzecz ubogich. Nowoczesny CSR narodził się w XIX w., kiedy to część swoich majątków na cele społeczne przeznaczali tacy bogacze jak np. John D. Rockefeller.

Na stałe idea ta weszła do słowników biznesmenów dopiero w latach 60. XX w. wraz z bezprecedensowym rozwojem globalnych korporacji - czyli firm, które nie tylko mają oddziały w różnych krajach świata, ale też produkują niemal wszystko: od opakowań, po silniki lotnicze. Stało się jasne, że na przedsiębiorstwach, które są znacznie bogatsze niż niejedno państwo także spoczywa odpowiedzialność za przyszłość planety i jej mieszkańców. Tym bardziej, że firmy te zarabiają niewyobrażalne pieniądze właśnie na eksploatacji zasobów naturalnych.

Wraz z upowszechnieniem terminu CSR do publicznej dyskusji weszło inne, ściśle związane z CSR pojęcie - zrównoważonego rozwoju. Było to w drugiej połowie lat 80. Wtedy wreszcie zrozumiano, że biznes powinien rozwijać się i zaspokajać potrzeby obecnego pokolenia, w taki sposób, aby nie naruszało to szansy kolejnych pokoleń na rozwój i zaspokojenie ich potrzeb. Od tego czasu CSR stał się stałym elementem debaty publicznej i biznesowego krajobrazu.

Jaka firma jest odpowiedzialna?

Jak wynika z publikacji "Warto mieć standardy", swoistego przewodnika po CSR przygotowanego przez ekspertów z organizacji Pracodawcy RP, firmy powinny postępować zgodnie z dziewięcioma zasadami:

1. Wyznaczać standardy i edukować w zakresie odpowiedzialnego biznesu.

2. Wspierać rozwój społeczny i gospodarczy.

3. Szanować pracowników, zapewniając im godne warunki pracy.

4. Budować kulturę organizacyjną w oparciu o wartości i indywidualne potrzeby pracowników.

5. Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz odbiorców naszych produktów i usług.

6. Prowadzić działalność biznesową w oparciu o zaufanie i partnerstwo.

7. Prowadzić rzetelną komunikację i odpowiedzialne działania marketingowe.

8. Tworzyć i rozwijać produkty oraz usługi w odpowiedzi na nowe wyzwania społeczne i środowiskowe.

9. Dbać o środowisko naturalne.

Czy można na tym zyskać?

Jak pokazują wyniki badania "A New Era of Sustainability" przeprowadzonego w 2010 przez ONZ we współpracy z firmą Accenture, aż 72 proc. prezesów zarządów uważa, że CSR przekłada się na wzmocnienie marki, reputacji firmy i zaufania do niej. 44 proc. wskazało, że przyczynia się do wzrostu dochodów. Co więcej - zdaniem ankietowanych - kiedy firma inwestuje w rozwój pracowników, zwiększa się ich motywacja do pracy oraz przywiązanie do firmy, co bezpośrednio wpływa na wydajność pracy. Stosowanie praktyk CSR podnosi atrakcyjność pracodawcy przyciągając tym samym wysokiej klasy specjalistów. To z kolei korzystnie wpływa na innowacyjność i konkurencyjność przedsiębiorstwa.



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX