Prezenty od szefa pod choinką

map
05.12.2012 , aktualizacja: 05.12.2012 17:20
A A A
prezenty

prezenty (shutterstock)

Na początek dobra informacja - jak wynika z badania* Instytutu ARC Rynek i Opinia - siedmiu na dziesięciu pracodawców wręcza swoim podwładnym prezenty z okazji świat Bożego Narodzenia.
Większość decyduje się na coś z oferty świadczeń pozapłacowych takich jak: bony pieniężne i podarunkowe, dodatkowe ubezpieczenia, abonamenty medyczne, systemy emerytalne, programy sportowe i kulturalne.

Pracownicy są zadowoleni, choć część na pewno się zastanawia, dlaczego szef po prostu nie dał im premii. Odpowiedź jest prosta - świadczenia pozapłacowe nie podwyższają podstawy wynagrodzenia. Ma to znaczenie przy naliczaniu ekwiwalentu urlopowego oraz kwoty zasiłku chorobowego i macierzyńskiego. Dodatkowo np. kupony podarunkowe finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie zwiększają podstawy wymiaru składek ZUS. Ich zakup nie powoduje obowiązku podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT, a ich wartość to dla zakładu pracy koszt uzyskania przychodu.

Poza kwestią praktyczną kupowanie prezentów z obszaru świadczeń pozapłacowych ma jeszcze jedną, kluczową zaletę - to zazwyczaj uniwersalne upominki, które pracownicy są w stanie dostosować do swoich potrzeb. Z ankiety przeprowadzonej przez GazetaPraca.pl na początku listopada wynika, że większość pracowników, którzy kiedykolwiek otrzymali bony pieniężne, wykorzystała je na sfinansowanie świąt i prezenty dla najbliższych. Respondenci przyznali, że znacznie odciążyło to ich napięty pod koniec roku budżet.

To, na co zostaną spożytkowane bony pieniężne, w zupełności zależy od obdarowanych, jednak jeżeli pracodawca chce za pomocą prezentu np. podnieść jakość życia pracowników, może skorzystać z innej oferty. Ostatnio na rynku pojawiły się karty oferujące możliwość korzystania z najszerszej oferty zajęć sportowo-rekreacyjnych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Co więcej, dają one również możliwość zorganizowania czasu wolnego bez praktycznie żadnych ograniczeń. Przy ich użyciu można iść do kina, teatru, na koncert, wystawę, do filharmonii lub opery. Elastyczność rozwiązania polega na tym, że wszyscy pracownicy mogą otrzymać świadczenie i sami wybierają, z jakiej formy aktywności chcą korzystać - sportowej, kulturalnej czy jeszcze innej, jaką pracodawca wybierze.

Choć obdarowywanie prezentami pracowników nie jest obowiązkowe, należy pamiętać, że wpływa na ich motywację i przywiązanie do firmy.

* Badanie przeprowadzono na grupie ponad 900 pracowników w 2012 roku na zlecenie firmy Sodexo Motivation Solutions

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX