Będzie praca w usługach

Aneta Zadroga
31.01.2013 , aktualizacja: 31.01.2013 17:59
A A A
W Sterlinga Business Center swóje polskie centrum usług wspólnych otworzyła firma Tate&Lyle, potentat branży spożywczej

W Sterlinga Business Center swóje polskie centrum usług wspólnych otworzyła firma Tate&Lyle, potentat branży spożywczej (Fot. Małgorzata Kujawka / Agencja Gazeta)

Najłatwiej znaleźć pracę w przedsiębiorstwach z sektora nowoczesnej gospodarki - wynika z raportu ADP Polska, firmy specjalizującej się w outsourcingu. W dobie zaciskania pasa przez przedsiębiorców centra usług zlokalizowane w Polsce rozwijają się z roku na rok coraz prężniej. W tym również planują zatrudniać.
W 2012 roku w firmach z sektora nowej gospodarki (innowacyjnych, elastycznych organizacyjnie przedsiębiorstwach, często z kapitałem zagranicznym z branży głównie outsourcingowej, zajmującej się obsługą księgową, informatyczną innych firm) zatrudnienie wzrosło o ponad 6 proc. Eksperci prognozują, że w 2013 r. może być jeszcze lepiej i wzrost może wynosić 5-10 proc.

W Polsce jest już ponad 300 takich dużych centrów. W 2012 zatrudniły kilka tysięcy osób. Na przykład w samym Krakowie w centrach tego typu pracuje ponad 20 tys. osób. A wspomniane firmy to znane światowe marki takie jak: Shell, Philip Morris, Capgemini, IBM, State Street, Sabre, Motorola, Electrolux, HSBC, UBS, Hitachi. Jest ich ponad 60 i wciąż pojawiają się nowe, jak np. Capita i Amer Sports.

Awangarda gospodarcza

Raport pt. "Zatrudnienie w nowoczesnej gospodarce. Podsumowanie 2012 r. Prognozy na 2013 r." przygotowany przez ekspertów ADP Polska wykazał, że powszechne informacje o trudnościach ze znalezieniem zatrudnienia nie sprawdzają się w przypadku innowacyjnych firm, często posiadających kapitał zagraniczny i stosujących zaawansowane technologicznie narzędzia. W tej grupie przedsiębiorstw nie należy obawiać się zamrożenia rekrutacji ani masowych redukcji etatów. Wręcz przeciwnie, przedstawiciele firm z sektora nowoczesnej gospodarki planują dalszy wzrost zatrudnienia w nadchodzących kwartałach.

- Już od wielu lat obserwujemy znaczny wzrost zatrudnienia w sektorze nowoczesnej gospodarki w porównaniu do ogółu rynku. Nic nie wskazuje na zmianę tego trendu - mówi Przemysław Budzbon, Dyrektor Zarządzający ADP Polska.

Dlaczego wspomniane firmy rozwijają się tak dynamicznie? - Występują tu największe braki kadrowe, które powodują szybki wzrost zatrudnienia i płac. Prognozuję, że w 2013 r. trendy te się nie zmienią - zauważa Dominika Staniewicz, ekspert Business Centre Club oraz Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

- Wzrost zatrudnienia w omawianych firmach to trwały trend, odzwierciedlający kierunek rozwoju przedsiębiorczości obrany już w latach 80. W 2013 r., podobnie jak w minionym, pracodawcy będą zatrudniać więcej w pierwszym półroczu i mniej w drugim - mówi Anna Sokołowska, ekspert rynku pracy, HR Partner, ADP Polska.

Dla kogo praca?

Z najnowszych badań grupy Manpower "Trendy HR w sektorze BPO/SSC" wynika, że dwie trzecie pracodawców zatrudniających w centrach usługowych nie odczuwa skutków kryzysu. W dodatku cały czas zatrudniają i będą zatrudniać.

Najłatwiej o pracę dla księgowych, menedżerów, informatyków, programistów, grafików. Ale jest też miejsce dla lingwistów i humanistów. Zatrudniają najchętniej duże centra usług zlokalizowane głównie w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Karierę zaczyna się zwykle od asystenta lub młodszego specjalisty, a następnie awansuje na stanowisko specjalisty (np. księgowy), starszego specjalisty (np. starszy księgowy) czy kierownika zespołu.

- Nieustannie się rozwijamy. Dlatego stale monitorujemy rynek pracy i wzmacniamy kadrę. W 2013 r. planujemy ok. 8-10 proc. wzrost zatrudnienia związany bezpośrednio z rozwojem organicznym w Polsce - prognozuje Michał Szot, Employee Relation & Rewards Director, AmRest.

Centra nie tylko zatrudniają, ale też dobrze płacą. Jak mówi Magda Kobylańska z firmy Test HR zajmującej się rekrutacją głównie do centrów usług, poziom zarobków przewyższa tam średnią krajową i wynosi powyżej 4 tys. zł brutto.

Ponad trzy czwarte firm zatrudniających w centrach usług ma jednak problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników, a ponad połowa zmaga się z ciągłą ich rotacją. Firmy stale podkreślają, że brakuje kandydatów ze znajomością języków obcych, a także doświadczonych specjalistów IT, inżynierów i osób pracujących już kilka lat w branży, które nadawałyby się na kierownicze stanowiska.

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX