Jak zdobyć międzynarodowe doświadczenie nie wyjeżdżając z kraju

map
08.02.2013 , aktualizacja: 08.02.2013 18:19
A A A
W Sterlinga Business Center swoje polskie centrum usług wspólnych otworzyła firma Tate&Lyle, potentat branży spożywczej

W Sterlinga Business Center swoje polskie centrum usług wspólnych otworzyła firma Tate&Lyle, potentat branży spożywczej (Fot. Małgorzata Kujawka / Agencja Gazeta)

Coraz więcej zagranicznych korporacji otwiera w Polsce swoje odziały. Według danych zawartych w raporcie organizacji zrzeszającej przedstawicieli branży outsorcingu - Association of Business Service Leaders (ABSL), w regionie obejmującym Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię na koniec 2011 roku działało ok. 850 centrów usług wspólnych z kapitałem zagranicznym. Najwięcej, bo aż 337, funkcjonowało w Polsce. Zdecydowana większość z nich to inwestycje przedsiębiorstw z Unii Europejskiej.
Centra usług wspólnych (CUW), bo o nich mowa, to jedni z najprężniej rozwijających się pracodawców. W porównaniu do 2009 roku liczba pracowników centrów usług niemal podwoiła się (z 56,6 tys. osób do blisko 100 tys. osób obecnie). Tylko w ciągu ostatniego roku w branży tej przybyło 14,5 tys. nowych miejsc pracy. Średni roczny wzrost zatrudnienia w skali kraju w kilkuletnim okresie (od 2008 roku) kształtował się na poziomie nieco ponad 20 proc.

Jakie kwalifikacje są potrzebne, żeby dostać tam pracę? Najistotniejszą, kluczową umiejętnością jest biegła znajomość języka angielskiego. Wynika to z faktu, że praca odbywa się w międzynarodowym zespole, który właśnie w ten sposób komunikuje się ze sobą i klientami z całego świata. Dobrze widziane jest również władanie drugim językiem obcym, np. francuskim, niemieckim, włoskim czy hiszpańskim. Niezbędne są także zdolności analityczne, skrupulatność oraz komunikatywność i otwartość na potrzeby klienta. Uwaga humaniści - jeżeli znacie języki, również macie szansę na zatrudnienie. Możliwość rozwoju zawodowego w tej branży zapewni uzupełnienie wiedzy merytorycznej w danej dziedzinie, czyli np. ukończenie kursów księgowości czy też studiów podyplomowych z finansów.

Wymagania są duże, jednak lista korzyści płynących z ich spełnienia również. - Osoby rozpoczynające karierę zawodową w tej branży cenią ją za możliwość zdobycia wyjątkowych kompetencji, poznania różnych stylów zarządzania oraz zasad rządzących wielokulturowym, dynamicznym zespołem. Liczy się także okazja poznania od wewnątrz procesów zachodzących w globalnych korporacjach oraz praca dla rozpoznawalnych marek - zauważa Wojciech Bartz, z firmy doradztwa personalnego Page Personnel.

Większość firm z obszaru centrów usług wspólnych działa w takich obszarach jak finanse i księgowość, usługi IT a także działalność badawczo-rozwojowa. Przykładowe stanowiska to młodszy księgowy ds. zobowiązań, księgowy, starszy księgowy, lider zespołu czy process manager.

Na czym dokładnie polega ta praca? W centrach usług wspólnych do podstawowych obowiązków należy księgowanie, ale to coraz częściej zastępowane jest bardziej skomplikowanymi zadaniami, np. analizą finansową czy raportowaniem według międzynarodowych standardów. - Do tych czynności wykorzystuje się specjalistyczne programy typu SAP, których obsługa jest ważną umiejętnością podnosząca wartość CV każdego kandydata - dodaje Wojciech Bartz.

Ponieważ specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi na każdym kroku zwracają uwagę, żeby myśleć o swojej karierze i rozwoju w dłuższej perspektywie, pozostaje jeszcze kwestia tego, jak doświadczenie zdobyte w CUW wpływa na atrakcyjność osoby szukającej pracy. Małgorzata Giersz z agencji zatrudnienia Experis, rekrutującej finansistów, informatyków i inżynierów tłumaczy: - Taka praca, choć wykonywana często w środowisku międzynarodowym, nie może jednak być traktowana tak samo jak praca, którą wykonujemy będąc za granicą. W centrach usług co prawda wymagana jest bardzo dobra znajomość języków obcych, a naszym pracodawcą jest międzynarodowa korporacja o obcych korzeniach. Nadal jednak kultura pracy jest polska - mówi. Jej zdaniem pracując w centrach usług dla biznesu zyskujemy jednak wiele innych cech, które świadczą o naszej atrakcyjności jako kandydata na rynku pracy. - Ich odbiór zależy od tego, na jakie stanowisko i do jakiej firmy aplikujemy. Do czynników tych należy właśnie doświadczenie pracy w korporacji, posługiwanie się językami obcymi, z uwzględnieniem terminologii branżowej, a także np. systematyczność, czy też wykonywanie swoich obowiązków na wysokim poziomie. Jeśli kandydaci dodatkowo rozpoczynali pracę w centrum usług podczas jego tworzenia, zyskują niezmiernie cenne doświadczenie współtworzenia procesów i przenoszenia ich z zagranicznej siedziby firmy do Polski - komentuje Małgorzata Giersz.

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX