Jak odpocząć krótko, ale dobrze

map
29.04.2013 , aktualizacja: 29.04.2013 15:30
A A A
Zaczyna się sezon długich weekendów. Wystarczy wziąć dzień urlopu, żeby zniknąć z firmy nawet na cztery dni.
W tym roku weekend majowy wypada w najkorzystniejszym dla pracowników rozkładzie. Wystarczyło wziąć wolne 29 i 30 kwietnia oraz 2 maja, żeby cieszyć się aż dziewięciodniowym odpoczynkiem. Taka kumulacja powtórzy się jeszcze w okresie świąt Bożego Narodzenia, ale do tego czasu czekają nas aż dwie okazje do czterodniowego odpoczynku.

Pierwsza już na przełomie maja i czerwca. Wystarczy wziąć wolne 31 maja (piątek), ponieważ 30 maja (czwartek) wypada Boże Ciało. W lipcu możemy liczyć na chwilę oddechu jedynie w trakcie standardowych weekendów, bo w tym czasie nie ma świąt gwarantujących wolne od pracy. Ostatnia szansa na dłuższy wypoczynek tego lata pojawi się w połowie sierpnia, 15. (czwartek) będziemy obchodzić Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny oraz równolegle Święto Wojska Polskiego. Wolny piątek da nam ostatni w tym roku czterodniowy długi weekend.

Chociaż eksperci tłumaczą, że do pełnej regeneracji potrzebujemy co najmniej trzech tygodni, to parę dni przerwy również postawi nas na nogi, o ile spędzimy je w odpowiedni sposób. Żeby maksymalnie wypocząć w tak krótkim - jak na potrzeby przemęczonego organizmu - czasie, najlepiej:

* wyjedźmy na kilka dni, żeby zmienić otoczenie. W nowym środowisku wyostrzają się zmysły wzroku, słuchu oraz węchu, przez co jesteśmy mniej zmęczeni, a bardziej skupieni na otoczeniu. Wrasta nasz poziom energii, dlatego zamiast siedzieć na kanapie przed telewizorem odczuwamy potrzebę ruchu.

*unikajmy głośnych, zatłoczonych miejsc. Nie dość, że przebywanie w takim środowisku jest męczące, to na dodatek podnosi poziom stresu, a właśnie tego powinniśmy unikać.

*stosujmy lekkostrawną dietę. Tłuste i ciężkie jedzenie nie tylko źle wpływa na nasze zdrowie, ale również powoduje, że czujemy się ociężali i ospali. To dlatego osoby będące na diecie odczuwają przypływ energii - ich organizm zużywa jej mniej podczas procesu trawienia.

*zerwijmy z rutyną. To pułapka dla osób zostających w domu. Zamiast iść do kina czy na spacer, robią zakupy, sprzątają mieszkanie, myją samochód. Skoro dni wolne niewiele się różnią od tych pracujących, to łatwo przegapić fakt, że w ogóle były.

*nie załatwiajmy zaległych spraw. Planowanie na ten czas długo odkładanego segregowania dokumentów czy porządków na strychu wywoła jedynie poczucie ciążącego na nas obowiązku, którego i tak nie mamy ochoty wypełnić. Lepiej być ze sobą szczerym i ustalić, że urlop służy do odpoczynku i w trakcie robimy tylko przyjemne rzeczy.

*skupmy się na przyjemnościach i pozytywnym przekazie. Dni wolne powinny być objęte zakazem narzekania. Jeżeli spotykamy się ze znajomymi, to np. po to, żeby obejrzeć zdjęcia z wakacji i powspominać miłe chwile, a nie omawiać codzienne problemy. Idziemy do kina - szukajmy w repertuarze komedii lub filmów z happy endem. Dramat psychologiczny lub innego gatunku przygnębiająca historia wprowadzą nas jedynie w smutny nastrój.

*nie zarywajmy nocy i nie śpijmy zbyt długo. Osiem godzin to idealna dawka czasu potrzebna naszemu organizmowi do regeneracji.

*ruch to zdrowie. Siłownia, spacer, basen, rolki, rower, bieganie - wymówka, że nie ma na to czasu, właśnie przestała działać.

*nie nadużywajmy alkoholu. Impreza do rana brzmi kusząco, bo przecież następnego dnia nie trzeba nigdzie wstawać, ale za to nasz organizm będzie musiał ciężko się napracować nad usunięciem toksyn. Wykorzysta do tego celu całą energię, jaką udało nam się uzbierać na kolejne, długie tygodnie pracy.

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX