Zima w pracy

ak
2009-01-05 , aktualizacja: 05.01.2009 16:32
A A A Drukuj
Warunki atmosferyczne mogą skutecznie uniemożliwić dotarcie do pracy na czas.

Warunki atmosferyczne mogą skutecznie uniemożliwić dotarcie do pracy na czas. (Fot. Rafal Michalowski / AGENCJA GAZETA)

Jeszcze przez kilka dni za progiem domu przywita nas mróz, śnieg i wiatr. W związku z niekorzystnymi warunkami na drogach wiele osób ma problemy z dotarciem do pracy. Kodeks pracy i na tę okoliczność przewiduje odpowiednie rozwiązania.

Dowiedz się - jak wykorzystać kryzys w sprzedaży



Jak podaje Onet.pl, w poniedziałkowy poranek w Niemczech tysiące ludzi utkwiły w korkach spowodowanych śnieżycami. Gołoledź i opady śniegu były powodem wielu kolizji, wypadków oraz spóźnień. Rano PAP podała, że z powodu mrozów sięgających -23 stopni Celsjusza w województwie warmińsko-mazurskim, zwłaszcza zaś na wschodzie Mazur, występują problemy z funkcjonowaniem publicznej komunikacji. Podobne problemy dotknęły mieszkańców Podlasia i Podkarpacia.

Według kodeksu pracy nieobecność w pracy lub spóźnienie usprawiedliwiają przyczyny uniemożliwiające stawienie się w pracy, np. choroba pracownika lub członka rodziny, nad którym pracownik sprawuje opiekę, konieczność odpoczynku po nocnej podróży służbowej, utrudnienia komunikacyjne. Niezależne od nas warunki atmosferyczne i problemy komunikacyjne powinny więc być przyjęte przez pracodawcę ze zrozumieniem. Nie oznacza to jednak, że do pracy możemy nie dotrzeć w ogóle. Mimo spóźnienia należy zachować określony wymiar godzin pracy. Jeżeli przerazi nas zimowa aura i na widok słupka rtęci odechce się wychodzić z domu, najlepiej skorzystać z urlopu na żądanie, pamiętając jednak o tym, żeby poinformować pracodawcę o swojej nieobecności jak najwcześniej.

Zimowe przepisy

W pomieszczeniu gdzie wykonuje się pracę temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, chyba że ze względów technologicznych takie warunki pracy są niemożliwe- np. w chłodni. Tam, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz w biurach temperatura nie może spaść poniżej 18 stopni Celsjusza. Pracownicy, którzy wykonują pracę na świeżym powietrzu, muszą być zaopatrzeni w odpowiednią odzież posiadającą określone certyfikaty. Pracodawca musi im też zapewnić pomieszczenie o powierzchni minimum 8 metrów kwadratowych i temperaturze nie niższej niż 16 stopni. Za pracę wykonywaną na powietrzu uznaje się także pracę w pomieszczeniach, gdzie temperatura spada poniżej 14 stopni.

Osobom, które wykonują swoją pracę w szczególnie trudnych warunkach, np. kiedy temperatura spada poniżej 10 stopni Celsjusza lub na świeżym powietrzu w okresie zimowym, przysługują tzw. posiłki profilaktyczne oraz gorące napoje. Posiłki i napoje wydawane są w ciągu przerw w pracy a kodeks określa nawet ich wartość kaloryczną. Dla mężczyzn będzie to minimum 1500kcal, dla kobiet- minimum 1000kcal. Jeżeli pracodawca sam nie może posiłków zapewnić, powinien wykupić je w punkcie gastronomicznym znajdującym się koło miejsca wykonywania pracy. Pracownik nie może otrzymać ekwiwalentu pieniężnego zamiast posiłku.

Sprawdź - czy umiesz się motywować w pracy



Wakacyjne zastępstwa w opiece

Wakacyjne zastępstwa w opiece

Praca na zastępstwo w charakterze opiekuna/opiekunki osoby starszej w Niemczech jest szansą na lepszą przyszłość

Wydarzenia rynku pracy