Jak zatrzymać najlepszych?

Sedlak&Sedlak
24.01.2013 , aktualizacja: 24.01.2013 12:15
A A A
pracownik

pracownik

Dla pracowników bardzo ważna jest możliwość rozwoju i zwiększania kompetencji. Pracodawca, który stwarza takie możliwości w firmie zyskuje lojalną i zmotywowaną kadrę.
W ostatnich dziesięcioleciach znacznie zwiększyła się mobilność pracowników. Stali się też coraz mniej przywiązani do jednego miejsca pracy. Okazuje się jednak, że wiele osób nadal chętnie pozostaje lojalnymi wobec pracodawcy, jeśli tylko dba on o zaspokojenie ich potrzeb. - Często jednym z powodów odchodzenia pracowników z firmy jest brak dalszych perspektyw na rozwój. Z tego względu, jeśli zależy nam na zatrzymaniu w firmie najlepszych, warto pomyśleć o zaprojektowaniu i wdrożeniu systemu ścieżek karier - mówi Justyna Wolska z Sedlak & Sedlak, firmy która specjalizuje się w tego typu projektach.

Ścieżka kariery to sekwencja kolejnych stanowisk, które pracownik może objąć po spełnieniu określonych wytycznych. Tradycyjna ścieżka kariery jest oparta na przesunięciach pionowych, w ramach których pracownik awansuje na kolejne stopnie w hierarchii organizacyjnej firmy. Istnieje jednak możliwość zaplanowania ścieżek opartych na zmianie zakresu obowiązków i władzy oraz możliwości podejmowania coraz większej ilości decyzji. Pracownicy są też często zainteresowani przesunięciami pomiędzy działami w celu zdobycia nowego doświadczenia, poszerzenia swojej wiedzy i możliwości zawodowych. Ponieważ każdy pracownik ma indywidualne potrzeby, ważne jest wspólne planowanie rozwoju w ramach organizacji. Ścieżka kariery narzucona przez pracodawcę może okazać się sprzeczna z celami pracownika, co spowoduje obniżenie jego motywacji i efektywności.

Wytyczenie ścieżek karier w firmie przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim systematycznie planując rozwój pracowników przedsiębiorstwo może lepiej wykorzystać ich potencjał oraz zyskuje coraz lepiej wykwalifikowaną kadrę. To z kolei pozwala obniżyć koszty związane z poszukiwaniem specjalistów na zewnętrznym rynku pracy. - Powiązanie celów rozwojowych pracowników z celami organizacji przekłada się również na osiąganie lepszych wyników biznesowych. Przejrzysta wizja rozwoju jest także czynnikiem zwiększającym motywację i zaangażowanie pracowników, dlatego kolejnym pozytywnym następstwem wprowadzenia ścieżek karier w firmie jest zmniejszenie rotacji kadry pracowniczej - dodaje specjalista ds. rekrutacji Sedlak & Sedlak.

Dobrze zaprojektowany system ścieżek karier daje pracownikom jasną informację, jakie kryteria muszą spełnić, aby objąć dane stanowisko w firmie. Dzięki temu mogą oni bardziej świadomie kierować swoim rozwojem. Uzgodniona z pracownikiem ścieżka kariery stanowi dla niego szansę na realizację ambicji zawodowych, a przez to zwiększa satysfakcję z pracy. System awansu uwzględniający potrzeby organizacji i potencjał pracownika umożliwia mu podnoszenie kwalifikacji zawodowych. To z kolei zwiększa jego atrakcyjność zarówno na wewnątrzfirmowym jak i zewnętrznym rynku pracy.

Specjaliści podkreślają znaczenie ścieżek karier w budowaniu wizerunku atrakcyjnego pracodawcy. - Firmy, które już na wstępie pokazują możliwości rozwoju w ramach ich struktury zwiększają swoje szanse na przyciągniecie najlepszych kandydatów. Jest to szczególnie ważne w tych branżach, w których liczba specjalistów jest niższa niż zapotrzebowanie na rynku - komentuje Justyna Wolska z Sedlak & Sedlak.

Więcej informacji na temat ścieżek karier znajdą Państwo w artykule "Ścieżki karier sposobem na rozwój firmy" na portalu rynekpracy.pl

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX