Kompetencje na wagę złota

Sedlak&Sedlak
21.02.2013 , aktualizacja: 21.02.2013 16:26
A A A
Co trzeba umieć, żeby mieć pracę?

Co trzeba umieć, żeby mieć pracę? (fot. shutterstock)

Jak pokazują wyniki Bilansu Kapitału Ludzkiego, aż 75 proc. pracodawców ma problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Jakich kompetencji poszukują pracodawcy?
W czasach spowolnienia gospodarczego mamy do czynienia z rynkiem pracodawcy. To rekrutujący dyktują warunki zatrudnienia, a kandydaci do pracy muszą udowodnić swoją wartość dla firmy. Tymczasem większość pracodawców zwraca uwagę na problemy związane ze znalezieniem odpowiednich pracowników na oferowane stanowiska. Czego więc poszukują pracodawcy? Jak wynika z badania Bilans Kapitału Ludzkiego zrealizowanego przez PARP oraz Uniwersytet Jagielloński, w 2011 roku pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim kompetencji samoorganizacyjnych, interpersonalnych oraz zawodowych. - Pracodawcy zatrudniający specjalistów dodatkowo oczekiwali od osób ubiegających się o pracę odpowiedniego wykształcenia (90 proc.) oraz znajomości języka obcego (70 proc.). Znaczna część pracodawców (68 proc.) formułowała swoje oczekiwania względem wyuczonego zawodu - komentuje Diana Turek z Sedlak & Sedlak.

Jak wynika z raportu Banku Światowego "Skills, not Just Diplomas" w obecnych czasach wzrosło zapotrzebowanie na umiejętności komunikacyjne i poznawcze, przydatne przy wykonywaniu nierutynowych zadań, zmalało natomiast zapotrzebowanie na pracowników wykonujących rutynowe i manualne czynności. Wśród najczęściej wymienianych umiejętności, na które jest zapotrzebowanie, znajdują się takie kompetencje, jak umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce, umiejętność rozwiązywania problemów czy umiejętność pracy w grupie.

- W dzisiejszych czasach od pracowników wymaga się rozwiązywania skomplikowanych i nieoczekiwanych zadań, które angażują coraz mniej prostych i przewidywalnych działań. Pracownicy muszą radzić sobie z coraz bardziej skomplikowanymi technologiami oraz muszą robić użytek z ogromnej ilości informacji - dodaje Diana Turek z Sedlak & Sedlak.

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX