Co nam doskwiera w pracy?

Bartosz Sendrowicz
09.06.2014 , aktualizacja: 09.06.2014 14:13
A A A

Fot.

Jedna trzecia Polaków chodzi do pracy z duszą na ramieniu. Kojarzą ją z obowiązkiem i rutyną, brakuje im motywacji i zaangażowania. Tak wynika z "Barometru pracownika" opracowanego przez Ipsos*. Mimo to większość z nas ze swojej pracy jest zadowolona
W takim stanie ducha o efektywną pracę jest naprawdę trudno. Dobrze wie o tym Mateusz, bo przez niemal dwa lata do pracy chodził - jak sam mówi - z bólem. Pracował w agencji PR, która prowadziła konsultacje społeczne dla konsorcjum firm budującego m.in. drogi.

- Gdy zaczynałem pracę, byłem pełen optymizmu. Spodziewałem się ciekawych zadań, negocjacji z klientami, czy fachowego doradztwa, jak rozmawiać z mediami - opowiada.

Rzeczywistość okazała się nieco inna. - Skończyłem uzupełniając protokoły ze spotkań z klientami i rozwożąc pocztę. Od czasu do czasu mogłem napisać fragment raportu pokazującego, ile razy nasi klienci wystąpili w mediach albo informację prasową - mówi. Skarży się, że była to praca poniżej jego oczekiwań i możliwości. Efekt był taki, że swoje obowiązki wykonywał bez przekonania i zaangażowania. Przez kilkanaście miesięcy narastała w nim frustracja i niezadowolenie, aż w końcu odszedł z pracy.

Lucyna Pleśniar, prezes zarządu firmy doradztwa personalnego People nie dziwi się naszemu rozmówcy. - Rodzaj zadań powierzanych pracownikowi odgrywa ważną rolę we wspieraniu jego motywacji. Muszą być one na miarę ambicji i możliwości zatrudnionego, inaczej będą tylko źródłem rozczarowań - uważa.

Nadgodziny i stres

Oprócz tego, że jeden na trzech pracowników nie darzy swojego zajęcia wielką miłością, niemal co drugi przyznaje, że w związku z zawodowymi obowiązkami odczuwa wysoki poziom stresu. Najczęściej wzmożony poziom stresu jest zmorą kierowników zespołów, pracowników firm zatrudniających do 250 osób oraz urzędników.

Do tego liczba obowiązków sprawia, że praca dłuższa niż 8 godzin dziennie jest powszechnym zjawiskiem. Tylko co 9. pracownik (11 proc.) twierdzi, że nigdy nie pracuje po godzinach. Pytani przez Ipsos pracownicy często wykonują zawodowe obowiązki w weekendy lub wieczorami po całym dniu spędzonym w biurze. Ponad 40 proc. przyznało, że nieobca jest im praca w święta lub podczas urlopu.

Tylko kilka procent ankietowanych deklaruje, że ich praca jest powodem do dumy. Nie przeszkadza to jednak, by większość wykonywała swoje obowiązki sumiennie. Ponad połowa Polaków przyznaje, że jest zaangażowana w swoją pracę i odczuwa satysfakcję z niej. Deklarowała to nawet co piąta osoba pracująca po godzinach.

Zadowolenie z pracy rośnie

Badania CBOS pokazują, że zadowolenie z pracy w Polsce rośnie. W 1994 roku tylko co drugi zatrudniony był przekonany, że zadania, które wykonuje, mają sens i są ważne. W 2013 roku odsetek ten wynosił już 81 proc.

Jak pokazuje badanie Ipsos, obszary, z których pracownicy są najbardziej zadowoleni to relacje z przełożonym i atmosfera w pracy. Na rolę przełożonego w budowaniu motywacji pracowników zwraca uwagę też Lucyna Pleśniar.

- Relacja między szefem a zespołem jest chyba najważniejsza z punktu widzenia pracownika. Dobry szef dba o to, by jego zespół był doceniany, daje konstruktywną informację zwrotną, pozwala pracownikom rozwijać się zawodowo. Umie rozmawiać i rozumie, że budowanie motywacji powinno się opierać na zrozumieniu potrzeb obu stron - komentuje.

Nasz rozmówca Mateusz uważa, że jego szef zrozumiał te proste zasady zbyt późno. - Prosiłem o to, bym mógł wykonywać inne, bardziej odpowiedzialne zadania, ale szef uznał, że jest jeszcze za wcześnie - opowiada. I dodaje, że gdyby mógł przedyskutować z przełożonym swoją sytuację i coś zmienić, pewnie zostałby w firmie dłużej.

Atmosfera w pracy, w tym relacje z przełożonym są głównym powodem odejścia z pracy dla 98 proc. respondentów Ipsos. Równie ważna jest wysokość wynagrodzenia, nieco tylko mniej istotne są zawodowe perspektywy wynikające ze stabilności finansowej przedsiębiorstwa oraz bezpieczeństwo zatrudnienia.

Grunt to dobra motywacja

Oprócz pensji, skutecznym sposobem na budowanie motywacji i przywiązania do firmy są - zdaniem badaczy z Ipsos, świadczenia pozapłacowe. Z raportu Ipsos wynika, że nie otrzymuje ich tylko co dziesiąty pracownik. Najpopularniejsze to podarunki na święta (dostaje je 67 proc. pracowników), zapomogi losowe i okolicznościowe (62 proc.), dofinansowanie wakacji (61 proc.) oraz pożyczki na preferencyjnych warunkach (59 proc.). Co dziesiąty pracownik nie otrzymuje od pracodawcy żadnego benefitu poza wynagrodzeniem. - Systemy motywacyjne są ważne, bo osłabiają chęć zmiany pracy i budują lojalność wobec pracodawcy. Dodatkowe świadczenia pozapłacowe przynoszą też pozytywne skutki w przypadku zarządzania talentami w firmach. Dobrze opracowany pakiet świadczeń pozapłacowych według 70 proc. respondentów zwiększa zaangażowanie zatrudnionych, a dla 80 proc. osłabia chęć zmiany firmy - wymienia Izabela Supeł, Marketing Manager w Edenred Polska.

----------

*"Barometr Pracownika" został przeprowadzony przez firmę badawczą Ipsos na zlecenie Edenred Polska w okresie 21-31 stycznia 2014 r.

Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX