Małe kroki, duża zmiana

Bartosz Sendrowicz, Marta Piątkowska
04.01.2016 , aktualizacja: 07.01.2016 11:21
A A A
Praca

Praca (shutterstock)

Noworoczne plany dotyczące kariery robimy chętnie, ale są one nieprecyzyjne i powierzchowne. Przez to trudne do realizacji. Podpowiadamy, na co konkretnie warto postawić, by poprawić swoją pozycję zawodową w tym roku
Noworoczne obietnice, które składamy sami sobie, przeanalizował przed kilkoma laty CBOS. Plan zmian na najbliższy rok układa sobie co drugi dorosły Polak. Najczęściej zarzekamy się, że przejdziemy na dietę, rzucimy lub ograniczymy nałogi - palenie papierosów i picie alkoholu. Takie deklaracje składa czterech na dziesięciu rodaków. Tuż po tych prozdrowotnych zapowiedziach zaczynamy snuć plany zawodowe.

Mniej więcej co czwarty z nas chce lepszej pracy, wyższej płacy i bardziej prestiżowego stanowiska. Niestety, w przytłaczającej większości - aż w 95 proc. przypadków - noworoczne plany spalą na panewce. - Nic dziwnego, bo trudno tak mgliste i ogólne postanowienia, zwłaszcza zawodowe, określić mianem planu - mówi Joanna Gutral, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Jej zdaniem droga do realizacji noworocznych postanowień musi być pokonywana małymi krokami. Inaczej stracimy zapał i skończymy gorzko rozczarowani. Podpowiadamy więc, jakie kroki warto podjąć, by poprawić swoją pozycję zawodową i chodzić do pracy z uśmiechem.

Dobry początek dnia

Trudno liczyć na pełne zawodowych sukcesów popołudnie, jeśli od momentu wyjścia z łóżka jesteśmy poirytowani. Brakiem czasu, dzwoniącym telefonem, czy zachowaniem innych domowników. Dajmy sobie więc nieco więcej czasu, ale zacznijmy dzień "z wysokiego C". Słuchając ulubionej piosenki, czytając kilka stron ulubionej książki albo przynajmniej jedząc porządne śniadanie. Co bardziej aktywni mogą zacząć go od krótkiego biegu lub spaceru. To wszystko pozwoli nie tylko zebrać myśli, ale też pójść do pracy z szerokim uśmiechem.

Punktualność

Bycie niespóźnionym to naprawdę ogromny komfort, mimo to wielu pracowników wiecznie jest w niedoczasie. Ledwie wyrabia się z projektami, a na spotkaniach pojawia się, gdy prowadzący już zamknął drzwi. A przecież punktualność to jedna z najważniejszych cech w biznesowej etykiecie. Jej brak jest w wielu przypadkach kwestią niewłaściwej organizacji czasu. Ustawmy więc budzik kwadrans wcześniej i wygospodarujmy choćby dwie minuty przed każdym spotkaniem, by spokojnie zająć miejsce w sali i wziąć oddech.

Przerwa od telefonu

Komórka to król pracowniczych benefitów. Narzędzie pracy najczęściej wykorzystywane do prywatnych celów. Lista jego zalet jest oczywista, jednak często zapominamy o tym, że towarzysząca nam przez siedem dni w tygodniu służbowa komórka jest źródłem niepotrzebnego stresu. Przypomnienia o spotkaniach, które wyświetlają się już w niedzielę po południu, wiadomości od klientów czy te spływające na służbową skrzynkę - to nie jest to, czego potrzebujemy jedząc obiad z rodziną. Psychologowie radzą od dawna, aby wyłączać na weekend urządzenia, które łączą nas z pracą. I nie logować się na pocztę. Pracę zostawmy w biurze.

Lepsza dieta

Brytyjscy naukowcy policzyli, że w pierwszym roku pracy biurowej przybieramy na wadze - średnio - aż 6 kilogramów. Winny temu jest siedzący tryb życia i opychanie się jedzeniem przed komputerem. Statystycznie co druga osoba je śniadania i obiady za biurkiem, a co 10. zalicza jeszcze kolację. Do tego należy dodać słodycze.

Rozwiązaniem jest przynoszenie przygotowanych w domu posiłków. Mogą to być pozostałości z poprzedniego dnia, kanapka, owoc, czy jogurt. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zapanować nad liczbą zjadanych kalorii.

Nowa umiejętność co miesiąc

Bez trudu możemy przygotować listę umiejętności, które wymagają poprawy. Na co dzień udajemy sami przed sobą, że możemy bez nich żyć. Ale prawda jest taka, że gdybyśmy poświęcili nieco czasu na ich doszlifowanie, pracowałoby nam się łatwiej i szybciej. Moglibyśmy też zapunktować u przełożonego. Wielu z nas łudzi się, że panuje nad własnym komputerem, a nie potrafi zrobić prostej tabeli w popularnym Excelu. Podobnie jest z programem do tworzenia prezentacji PowerPoint czy zarządzaniem służbową skrzynką pocztową zintegrowaną z kalendarzem. Szacuje się, że przeciętny użytkownik korzysta jedynie z podstawowych możliwości wymienionych programów, nie mając pojęcia, co oferują. Tymczasem w internecie można bez problemu znaleźć proste, instruktażowe filmy pokazujące ich obsługę krok po kroku.

Solidna marka własna

Budowanie marki własnej (ang. personal branding) polega na umiejętnym podkreślaniu swoich osiągnięć, kompetencji i wiedzy. Nie należy tego mylić z chwaleniem się czy próżnością. Budowanie reputacji to dbanie o to, żeby odpowiednie osoby wiedziały, na czym się znamy, w jakich dziedzinach jesteśmy liderami lub na przyjęcie jakich wyzwań jesteśmy gotowi. Dlatego, kiedy następnym razem ukończymy kurs, szkolenie, zostaniemy pochwaleni przez klienta, dopilnujmy, by nasz przełożony się o tym dowiedział. Po pewnym czasie argumentując, dlaczego powinniśmy dostać podwyżkę, tak naprawdę będziemy musieli jedynie podsumować osiągnięcia, a nie przekonywać szefa, że nie spędziliśmy biernie ostatnich miesięcy.

Nieobcy język obcy

Polscy pracownicy pytani o stopień znajomości języka obcego zapewnią, że posługują się nim biegle. Rzeczywistość nie jest jednak tak kolorowa. Jak wynika z badania GazetaPraca.pl, kompetencje językowe pracowników są dość wyraźnie przeszacowane. Tymczasem biegła znajomość innego języka otwiera zupełnie nowe możliwości - nie tylko w firmie, ale na rynku pracy w ogóle. Dajmy sobie więc szansę na poprawienie sytuacji zawodowej i nauczmy się porządnie mówić i pisać w obcym języku.

Rzetelna praca

Często zapominamy, że w pracy jesteśmy po to, by... pracować. Dlatego spędzamy czas na towarzyskich rozmowach, żartach, oglądaniu zabawnych filmów w internecie, czy załatwianiu prywatnych spraw. Na samą pracę zostaje więc niewiele czasu. Tymczasem to właśnie wysiłek wkładany każdego dnia w wykonywanie zawodowych obowiązków jest naszą walutą przetargową, na przykład w negocjacjach płacowych. Warto więc skupić się na pracy.

Zobacz więcej na temat:

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX