8 zachowań, które doprowadzają twoich pracowników do szału

agataki
08.02.2016 , aktualizacja: 11.02.2016 14:32
A A A
Szefowie postrzegają swoich młodych pracowników jako leniwych i niezaangażowanych w życie firmy

Szefowie postrzegają swoich młodych pracowników jako leniwych i niezaangażowanych w życie firmy (123RF)

Które cechy i zachowania szefa najbardziej przeszkadzają w pracy i osiąganiu najlepszych rezultatów przez pracowników? Oto 8 postaw, których bezwzględnie należy unikać, jeśli jest się przełożonym
Podobno Polacy nie potrafią być dobrymi szefami. W porównaniu z kolegami z krajów zachodnich nie lubią dzielić się władzą, nie doceniają swoich pracowników i nie myślą strategicznie. A powinni, bo to właśnie postawa i zachowanie menedżerów wpływa na wyniki całej firmy.

Osobowość szefów, ich charakter, temperament i metody zarządzania mają niebagatelny wpływ na wyniki zespołu i atmosferę pracy. Dobry szef jest jak trener: potrafi wycisnąć z pracowników siódme poty w taki sposób, że są z tego zadowoleni. Ale niektórymi zachowaniami może swoim podwładnym podcinać skrzydła i utrudniać pracę. Eksperci z GoldenLine wymieniają te zachowania przełożonych, które najbardziej denerwują podwładnych i wpływają negatywnie na ich nastawienie do wykonywanych zadań.

Krzyczy i obraża

Kiedy szef zamiast spokojnej rozmowy wybiera krzyk i agresję słowną, trudno o przyjazną atmosferę w miejscu pracy. Jeśli z pomocą podniesionego głosu, ciągłych pretensji, obrażania czy poniżania chce być słuchany i podziwiany, efekt prawie zawsze jest kompletnie odwrotny. Zachowania takie nie sprzyjają kreatywności, lecz powodują "wycofanie" pracownika. Zresztą kto z nas chciałby pracować z pieniaczem, któremu brak kultury?

Nie znosi sprzeciwu

Zazwyczaj nie słucha innych i nie liczy się z ich zdaniem, gdyż tylko on ma rację. Zawsze wie lepiej, nawet gdy nie zna danego zagadnienia. Nie lubi też mądrzejszych od siebie i szybko się takich pozbywa, działając wręcz na szkodę firmy. Nie przyjmuje logicznych argumentów i nie da się przekonać w merytorycznej dyskusji. Ktoś, do kogo nie trafiają merytoryczne argumenty, nigdy nie powinien być szefem, bo nie potrafi racjonalnie podejmować decyzji.

Ciągle krytykuje

Szef, którego ciężko zadowolić, to codzienność dla wielu osób. Pomimo dużego zaangażowania podwładnych i wymiernych efektów pracy, zawsze jest niezadowolony i uważa, że można było zrobić wszystko lepiej. Nigdy nikogo nie chwali. Słowa "dobra robota" nie przechodzą mu przez gardło.

Używa raczej "kija" niż "marchewki". Powoduje to u pracowników strach i utratę szacunku do takiego przełożonego, a przecież uznanie w oczach szefa czy pochwała potrafią doskonale zmotywować do dalszego działania.

Nie dotrzymuje obietnic

Jeśli szef nie dotrzymuje słowa danego jeszcze podczas rozmowy kwalifikacyjnej - dotyczącego wysokości wynagrodzenia, stanowiska, dodatkowych bonusów - już na początku traci zaufanie podwładnego.

Taki pracodawca zazwyczaj nie dotrzyma też innych obietnic, np. premii za dodatkowe zadania. Pracownik traci motywację do dobrej, efektywnej pracy.

Unika odpowiedzialności

Projekty ciągną się w nieskończoność, a sprawy wymagające decyzji szefa wciąż czekają? Wiecznie zajęty szef, który decyzyjność trzyma tylko w swoim ręku, a mimo to nie podejmuje żadnych decyzji. Załatwienie najprostszej sprawy z przełożonym jest nie lada wyzwaniem. Firma stoi w miejscu, a projekty nie są realizowane na czas. Bycie szefem polega właśnie na podejmowaniu decyzji i braniu za nie odpowiedzialności. Ktoś, kto tego nie potrafi, nie nadaje się na stanowisko kierownicze.

Wciąż zmienia zdanie

Szef tak często zmienia zdanie, że większość pracy podwładnych nie ma sensu i w efekcie wyrzucana jest do kosza.

Nigdy nie wiadomo, o co do końca przełożonemu chodzi, czy za chwilę nie zmieni zdania lub przekaże zadanie innej osobie. Jest niekonsekwentny w działaniu. Często wytycza standardy działań, których potem sam nie przestrzega.

Kontroluje i podgląda

Śledzi każdy krok pracowników, montuje kamery, obserwuje działania na ekranach komputerów. Chce wiedzieć, co i kiedy pracownicy robią i czy efektywnie pracują. Podejrzewa wszystkich o wszystko. Pracownicy zastanawiają się nad każdym wypowiedzianym słowem i analizują zachowania, np. czy nie za często piją kawę.

Doprowadza do niezdrowej rywalizacji

Snuje intrygi, nastawia ludzi przeciw sobie, rozprowadza plotki. Takie działanie burzy ład w zespole i doprowadza do konfliktów w firmie.

Przełożony kierujący zespołem powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa jego postawa względem pracowników w danej organizacji.

Warto więc, aby każdy szef przyjrzał się swojemu zachowaniu. Zaskakujące jest jednak to, że badania pokazują, iż w wielu przypadkach szefowie, których pracownicy negatywnie ocenili pod wieloma względami, sami nie mają sobie nic do zarzucenia. Czy na pewno?



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX