Europejscy pracodawcy nie dotrzymują obietnic

red
28.11.2017 18:20
A A A

Fot: iStock

Według badań ADP Research Institute europejscy pracodawcy nie spełniają oczekiwań swoich pracowników. Obietnice składane podczas rozmowy kwalifikacyjnej rzadko kiedy w pełni przekładają się na realne warunki zatrudnienia i płacy.

Raport "Evolution of Work 2.0", który powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 8500 pracowników i pracodawców z 13 krajów, wskazuje na znaczne nieprawidłowości w kontekście dotrzymywania obietnic warunków pracy.

Według badań ponad połowa (57 proc.) pracowników w Europie twierdzi, że ich oczekiwania, po dołączeniu do nowej firmy, nie zostały spełnione. Aż 60 proc. pracowników jest otwartych na nowe możliwości rozwoju kariery tj. zmianę pracy i prawie połowa (47 proc.) pracowników twierdzi, że odejdzie z pracy, jeżeli ich oczekiwania nie zostaną spełnione. Wniosek jest jeden: pracodawcy muszą robić znacznie więcej niż dotychczas aby utrzymać najlepsze talenty w swoich organizacjach.

Co przyciąga pracownika a co sprawia, że odchodzi?

Raport ADP „Evolution of work 2.0” wykazuje, że pracodawcy liczą się z tym, że ich pracownicy są mniej lojalni. Jednak podwładni są przekonani, że byliby bardziej przywiązani do swoich firm, gdyby te traktowały je w sposób bardziej ludzki i wywiązywały się w obietnic postawionych na początku współpracy. Pracownicy podkreślają, że ich lojalność w stosunku do pracodawcy nie jest kwestią nastawienia a zachowań w obszarze zarządzania. Jednym z argumentów, które decydują po pozostaniu w firmie jest jasna ścieżka rozwoju. We wszystkich badanych krajach, pracownicy w znacznie mniejszym odsetku deklarują, że słyszeli o możliwości awansu wewnątrz przedsiębiorstwa niż pracodawcy. Ci natomiast zapewniają, że dają takie możliwości i informują o nich.

– Pracownika do miejsca pracy w większości przyciągnęły te same rzeczy, które sprawiły, że zdecydował się odejść. Pracodawcy muszą zmienić swoją postawę i zaspokoić szerszy zestaw potrzeb w zakresie osobistego rozwoju pracowników. Aby tak się stało muszą pamiętać, co im obiecali na początku i zagwarantować, że te obietnice zostaną spełnione – mówi Magdalena Dacka, HR Business Partner, ADP Polska.

Pieniądze to nie wszystko

Dla pracowników płace i dodatkowe wynagrodzenie są istotnym elementem, dla którego decydują się podjąć pracę i w niej pozostać (47 proc.). Jednak środowisko pracy, relacje z kolegami, atmosfera oparta na zaufaniu, pochwały czy uznanie szefa mają znacznie większe znaczenie. Dlatego też pracownicy sądzą, że ich pracodawcy dość dobrze wypadają w początkowym etapie współpracy, jednak wraz z biegiem czasu idzie im to coraz gorzej. Analizując, pracownicy dobrze oceniają obszary zarządzania takie jak rekrutacja (41 proc.), wprowadzenie do pracy (44 proc.) i szkolenia (46 proc.).

Wszystko w rękach pracodawców

Europejscy pracownicy stosunkowo nisko oceniają swoje firmy pod kątem większości obszarów zarządzania talentami. Ta rozbieżność jest najważniejszym problemem dla specjalistów HR. Firmy muszą rozpoznać wzajemne oddziaływanie tych różnic, a także opracować narzędzia, techniki i programy mające na celu zlikwidowanie rozbieżności. Poczucie docenienia wydaje się być kluczowym czynnikiem satysfakcji z pracy oraz kwestią, w której pracodawcy mogą się znacznie poprawić, w porównaniu do innych emocjonalnych wskaźników, takich jak lojalność, zaangażowanie i zaufanie.

Raport 'Evolution of Work 2.0'Raport 'Evolution of Work 2.0' 

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX