Spotkanie wigilijne to wciąż najpopularniejsza forma premii świątecznej

red
07.12.2017 14:39
A A A

Shutterstock

Aż 8 na 10 pracodawców z okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku
szykuje niespodzianki. Najpopularniejszym pomysłem nadal są spotkania świąteczne dla pracowników, chociaż rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy swoje zespoły obdarują premiami. W przeliczeniu na osobę większość firm wyda od 100 do 200, a niektórzy nawet 300 złotych - wynika z najnowszych analiz Instytutu Badawczego Randstad.

– Firmy traktują świąteczne inicjatywy jako element działań budujących atrakcyjny wizerunek pracodawcy. Za najskuteczniejsze postrzegają wciąż spotkania wigilijne w
gronie pracowników, ale coraz częściej różnią się one od tych tradycyjnych, bo
przypominają zajęcia integracyjne – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.

Najczęściej w firmach organizowane są spotkania przedświąteczne dla wszystkich
pracowników (40 proc.). Wciąż są popularniejsze niż inne rozwiązania, np. premie. Z roku na rok w tempie 2 punktów procentowych spada jednak liczba takich wigilijnych kolacji w firmowym gronie, a na znaczeniu zyskują bonusy pieniężne dla pracowników. Na okolicznościowe premie zdecydowało się w tym roku 37 proc. ankietowanych
przedsiębiorców.

Gdy firma decyduje się na taki dodatek świąteczny, to w większości przypadków
przyznaje go całej załodze (84 proc.), ale nie zawsze jest to jednakowa kwota – 2/3
pracodawców różnicuje je np. w zależności od stanowiska czy działu.

Firmy rzadziej niż przed rokiem fundują w swoich zespołach bony towarowe, częściej
za to wolą obdarować pracowników lub ich rodziny upominkami. Wspomniane
rozwiązania wybiera co czwarty pracodawca. W większości przedsiębiorstw, w których
szefowie swoim załogom wręczą bony, otrzyma je każdy zatrudniony (92 proc.), ale
wartość kart podarunkowych jeszcze częściej niż w przypadku premii zależna będzie
od różnych czynników, w tym pełnionej w firmie funkcji.

W stosunku do zeszłego roku nieznacznie wzrósł odsetek firm, które decydują się
przeznaczyć własne środki na akcje charytatywne i w pomoc zaangażować
jednocześnie pracowników (15 proc.). Zaledwie 5 proc. pracodawców na świąteczne spotkanie firmowe zaprasza nie tylko członków załogi, ale także ich rodziny.

Wśród przedsiębiorców, którzy szykują świąteczne niespodzianki dla swoich
pracowników, większość ma w zanadrzu więcej niż jeden pomysł (42 proc.). Najczęściej pracodawcy łączą spotkania wigilijne dla pracowników z innymi bonusami: premiami okolicznościowymi (7 proc.), upominkami dla członków zespołu i ich rodzin (4 proc.) lub bonami podarunkowymi (3 proc.). Jeśli firma decyduje się tylko na jedną inicjatywę, to najczęściej na premię (15 proc.).

Bez względu na pomysł, z okazji świąt na jednego pracownika firmy zamierzają
najczęściej przeznaczyć od 100 do 200 zł (16 proc.) lub od 200 do 300 zł (16 proc.). Duża jest także grupa respondentów, którzy szykują niespodzianki o wartości przekraczającej pół tysiąca złotych (16 proc.).

Raport dotyczący przedświątecznych inicjatyw dla pracowników jest częścią
najnowszej edycji projektu badawczego „Plany Pracodawców” realizowanego przez
Instytut Badawczy Randstad i TNS Polska.

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX