6 kompetencji miękkich, niezbędnych do znalezienia pracy

map
20.09.2017 20:25
A A A
Praca

Praca (shutterstock)

Jak pokazują międzynarodowe badania oraz obserwacje rynku pracy, uniwersalne kompetencje miękkie, przydatne w każdej specjalizacji i branży, są szeroko poszukiwane wśród kandydatów do pracy. Co więcej, znaczenie umiejętności społecznych i psychofizycznych na rynku pracy stale rośnie, a w roku 2030 nawet dwie trzecie zawodów będzie wymagało wysoko rozwiniętych kompetencji miękkich. Ekspert Hays wskazuje, w rozwój których obszarów kompetencyjnych warto inwestować.

Jak pokazuje doświadczenie Hays, pracodawcy z licznych branż od kandydatów oprócz umiejętności twardych w równym stopniu oczekują rozwiniętych kompetencji miękkich, które pozwolą na szybką reakcję w obliczu nieustannych transformacji. Zakres poszukiwanych kompetencji jest szeroki, bowiem firmy poszukują od wrodzonej ciekawości i otwartości na zmiany, przez rozbudowane umiejętności komunikacyjne, aż po zdolność do szybkiej reorganizacji. Ekspert Hays wymienia sześć kompetencji miękkich, które powinien posiadać każdy specjalista.

Chęć do nauki

Wbrew pozorom otwartość na kontynuację nauki i stały rozwój jest przez pracodawców uważana za kompetencję miękką i plasuje się na szczycie listy cech poszukiwanych wśród kandydatów. Jak uważa Agnieszka Pietrasik, Executive Manager w Hays Poland, idealny pracownik powinien aktywnie inwestować w rozwój posiadanej wiedzy – być na bieżąco z nowościami branżowymi, znać aktualne posunięcia konkurencji, uczestniczyć w konferencjach oraz monitorować zadowolenie klientów, aby poprawić lub udoskonalić świadczone usługi.

Orientacja na klienta

Zdecydowana większość firm jest w zupełności uzależniona od klientów – ich liczby, rodzaju oraz kupowanych przez nich produktów i usług. Ogromne znaczenie dla biznesu ma także sposób, w jaki zmieniają się zachowania zakupowe oraz dostosowanie oferty do odmiennych preferencji klientów.

Jako przykład może posłużyć wzrost zainteresowania zakupami dokonywanymi za pomocą sklepów online i aplikacji mobilnych. Zmian zachowań konsumentów widać także w świecie rekrutacji – niemal zawsze pierwszym źródłem wyszukiwania ofert pracy są strony internetowe, które umożliwiają bezpośrednie przesłanie aplikacji.

– Dostęp do nowoczesnych technologii zmienia potrzeby klientów, od których zależny
jest sukces każdej firmy. Stąd też organizacje poszukują pracowników, którzy rozumieją zmiany zachodzące w branży, cechują się otwartością na potrzeby obecnych i potencjalnych klientów oraz są w stanie zaproponować firmie odpowiednie rozwiązania – komentuje Agnieszka Pietrasik.

Zdolność adaptacji

Umiejętność akceptowania i szybkiego dostosowania się do zachodzących zmian jest cechą wysoce poważaną wśród pracodawców. Zmiany są nieodłącznym elementem współczesnego świata pracy – metody wykonywania pracy o charakterze biurowym, technicznym, kreatywnym ulegają ciągłym przemianom.

Jednak przyszłości nikt nie jest w stanie przewidzieć, a natura nadchodzących zmian w wielu przypadkach pozostaje zagadką. Dlatego też pracodawcy oczekują od kandydatów umiejętności radzenia sobie w zmiennym środowisku, szybkich reakcji oraz postrzegania nowości na rynku jako szansy na innowację i rozwój.

Umiejętności komunikacyjne i interpersonalne

Kontynuacja nauki oraz zdolność wymyślania innowacyjnych rozwiązań są mocnymi atutami kandydatów ubiegających się o pracę.

Zdaniem Agnieszki Pietrasik, pracodawcy poszukują kandydatów, którzy posiadają rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz czują się pewnie rozmawiając z osobami zajmującymi różne stanowiska w hierarchii organizacyjnej. – Pracodawcy
poszukują specjalistów, którzy patrzą na biznes w szerszej perspektywie oraz rozumieją kierunek, w którym rozwija się branża. Równie istotna jest umiejętność komunikowania swojej wiedzy, doświadczenia i przekonań, która przyczynia się do rozwoju pozostałych współpracowników. Pracodawcy stawiają przede wszystkim na umiejętności interpersonalne, a każdy specjalista powinien inwestować w rozwój tych kompetencji – radzi ekspertka Hays.

Szacunek dla pomysłów innych osób

Idealny pracownik powinien mieć własne pomysły oraz bez obaw dzielić się nimi na forum publicznym. Nie mniej ważny jest jednak szacunek dla inicjatyw innych współpracowników. W organizacjach, które promują współpracę oraz różnorodność myśli i poglądów, innowacyjne rozwiązania dla bieżących wyzwań często
powstają w wyniku debat oraz burzy mózgów prowadzonych na szeroką skalę. Od pracowników oczekuje się szacunku dla wszystkich pomysłów, umiejętności zachowania profesjonalnej postawy w trakcie dyskusji oraz zachowania konstruktywności wszelkiej krytyki. Warto pamiętać o otwartości na inicjatywy innych osób, inwestując w rozwój kompetencji miękkich.

Umiejętności organizacyjne

W niepewnych czasach, kiedy zachodzi wiele nieprzewidywalnych zmian, trudno jest przewidzieć, jaka w niedalekiej przyszłości będzie sytuacja gospodarcza i kondycja rynku pracy. W związku z tym, jednym z kluczowych priorytetów firm jest utrzymywanie wysokich wskaźników produktywności. To z kolei w sposób bezpośredni przekłada się na oczekiwania względem potencjalnych pracowników.

– Pracodawcy poszukują kandydatów, którzy potrafią odpowiednio zaplanować realizację powierzonych zadań oraz tym samym zwiększyć efektywność. Umiejętność dobrej organizacji pracy przekłada się na dotrzymywanie terminów, pełne wykorzystanie dostępnych zasobów oraz lepsze wyniki. Firmy są tego świadome i tę świadomość
powinni mieć także specjaliści poszukujący nowego miejsca zatrudnienia – twierdzi Agnieszka Pietrasik

Komentarze (46)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • kocurxtr

    Oceniono 104 razy 88

    jest JEDNA KOMPETENCJA TWARDA
    znać sie na tym, co się robi
    wystarczy ...

    reszta to pierdoły jak ten artykuł ...

  • theorema

    Oceniono 69 razy 51

    ple, ple....a wszystko to można przetłumaczyć tak:
    a) pracownik ma działać jak maszyna, a nawet lepiej, bo maszynie wolno się zaciąć i każdy to zrozumie, a pracownikowi nie wolno.
    b) pracownik ma być odporny na: zimne lub przegrzane stanowisko pracy, niewygodne biurko, krzesło, zły monitor, nieergonomiczne ustawienie sprzętów i oświetlenia, zacinający się lub niewygodny w użyciu sprzęt i niedostosowane wnętrza - od zbyt ciężkiego mopa dla sprzątaczki po debilny system informatyczny, mijając po drodze biurowe świetlówki, zagrzybioną klimatyzację czy zbyt ciasne zaplecze.
    c) pracownik ma się nie buntować, że dziennie wykonuje miliony zbędnych czynności, które mają służyć udowodnieniu, że rzeczywiście pracuje - w tym dziale mieści się sporządzanie i wysyłanie raportów, uczestniczenie w "burzach mózgu", zapisywanie danych w 15 miejscach i 30 kopiach - podczas gdy właściwa praca leży odłogiem.
    d) pracownik ma lubić zostawać po godzinach, rezygnować z urlopów i stawiać się do pracy będąc chorym - bo przecież bardzo mu zależy na zyskach, obrotach i pozycji rynkowej. On co prawda nic z tego nie ma, ale przecież kocha swojego szefa, który już coś z tego ma, więc z ochotą poświęci się dla niego.
    e) pracownik ma być odporny na uczucie frustracji z powodu tego, że wykonuje robotę głupią, powtarzalną, źle zorganizowaną, źle opłacaną.
    f) pracownik ma zrozumieć i zapamiętać, że innowacje wolno mu zgłaszać, o ile przełożą się one bezpośrednio na większą sumę na koncie właścicieli firmy. Natomiast innowacje, które mają ułatwić pracę pracownikom, albo podnieść ich pensje, są niestosowne i nie należy poruszać takich tematów.
    g) pracownik ma czuć się dumny z tego, że wolno mu się pochwalić, że pracuje dla swojej firmy. Ma się z nią identyfikować od pierwszego dnia, przedstawiać nazwiskiem, udostępniać posty firmowe na prywatnym facebooku i koniecznie uczestniczyć w wydarzeniach ponadnormowych jak imprezy integracyjne.
    h) pracownik ma wiedzieć, że dopóki to nie on sam jest szefem, zawsze będzie kimś głupszym, choćby miał najlepsze pomysły. Szef nie jest taki głupi, skoro udało mu się zostać szefem, patrz łosiu i ucz się, zamiast w myślach krytykować "ja bym to lepiej zorganizował" - a głośno to już w ogóle...
    Proste? Proste. Nie podoba się? Załóż swoją firmę i wyżyj się na innych za lata własnej frustracji bycia poniżanym, lekceważonym i niedocenianym. Powodzenia.

  • kamuimac

    Oceniono 41 razy 31

    w polsce liczy się tylko jedna kompetencje - umiejetnośc zgodzienia się na zap.....nie za 1450 na rękę - reszta nie ma żadnego znaczenia

  • s0nar

    Oceniono 21 razy 13

    G...wno prawda. Od lat nie biegam już po żadnych rozmowach kwalifikacyjnych i nikt nie sprawdza jakichś miękkich umiejętności, bo to są zwykłe pierdoły wymyślone przez paniusie z HR. Odkąd mam swoją firmę dla klienta liczy się tylko to czy potrafię wykonać zlecenie. Ba, często nawet z tym klientem się nie widuję, bo to działa w ten sposób, że jak się wyrobi swoją markę w środowisku i bazuje się głównie na poleceniach to nie są potrzebne ani oficjalne spotkania w cztery oczy ani wyjazdy do innych miasta, a trzeba wiedzieć, że spora część środowiska z branży IT pracuje dzisiaj zdalnie. I co? Można? Pewnie, że można. Pracuję sobie spokojnie i bez spinek, nie muszę nigdzie jeździć i płaszczyć się przed mało kumatymi laskami z HR po jakichś socjologiach i innych psychologiach. Zarabiam przeważnie w przedziale między 20, a 30 tys. zł na czysto. Myślę, że jak na polskie warunki gdzie mam koszty życia śmiesznie niskie to całkiem niezłe pieniądze, a nawet w Europie nie mam się czego wstydzić.

  • Gość: Lester

    Oceniono 13 razy 13

    Czy to dotyczy także patologów?

  • theorema

    Oceniono 21 razy 9

    ple, ple....a wszystko to można przetłumaczyć tak:
    a) pracownik ma działać jak maszyna, a nawet lepiej, bo maszynie wolno się zaciąć i każdy to zrozumie, a pracownikowi nie wolno.
    b) pracownik ma być odporny na: zimne lub przegrzane stanowisko pracy, niewygodne biurko, krzesło, zły monitor, nieergonomiczne ustawienie sprzętów i oświetlenia, zacinający się lub niewygodny w użyciu sprzęt i niedostosowane wnętrza - od zbyt ciężkiego mopa dla sprzątaczki po debilny system informatyczny, mijając po drodze biurowe świetlówki, zagrzybioną klimatyzację czy zbyt ciasne zaplecze.
    c) pracownik ma się nie buntować, że dziennie wykonuje miliony zbędnych czynności, które mają służyć udowodnieniu, że rzeczywiście pracuje - w tym dziale mieści się sporządzanie i wysyłanie raportów, uczestniczenie w "burzach mózgu", zapisywanie danych w 15 miejscach i 30 kopiach - podczas gdy właściwa praca leży odłogiem.
    d) pracownik ma lubić zostawać po godzinach, rezygnować z urlopów i stawiać się do pracy będąc chorym - bo przecież bardzo mu zależy na zyskach, obrotach i pozycji rynkowej. On co prawda nic z tego nie ma, ale przecież kocha swojego szefa, który już coś z tego ma, więc z ochotą poświęci się dla niego.
    e) pracownik ma być odporny na uczucie frustracji z powodu tego, że wykonuje robotę głupią, powtarzalną, źle zorganizowaną, źle opłacaną.
    f) pracownik ma zrozumieć i zapamiętać, że innowacje wolno mu zgłaszać, o ile przełożą się one bezpośrednio na większą sumę na koncie właścicieli firmy. Natomiast innowacje, które mają ułatwić pracę pracownikom, albo podnieść ich pensje, są niestosowne i nie należy poruszać takich tematów.
    g) pracownik ma czuć się dumny z tego, że wolno mu się pochwalić, że pracuje dla swojej firmy. Ma się z nią identyfikować od pierwszego dnia, przedstawiać nazwiskiem, udostępniać posty firmowe na prywatnym facebooku i koniecznie uczestniczyć w wydarzeniach ponadnormowych jak imprezy integracyjne.
    h) pracownik ma wiedzieć, że dopóki to nie on sam jest szefem, zawsze będzie kimś głupszym, choćby miał najlepsze pomysły. Szef nie jest taki głupi, skoro udało mu się zostać szefem, patrz łosiu i ucz się, zamiast w myślach krytykować "ja bym to lepiej zorganizował" - a głośno to już w ogóle...
    Proste? Proste. Nie podoba się? Załóż swoją firmę i wyżyj się na innych za lata własnej frustracji bycia poniżanym, lekceważonym i niedocenianym. Powodzenia.

  • Gość: tamtam

    Oceniono 8 razy 8

    O co chodzi z tymi śnieżynkami, bo nagłówku na głównej coś o tym wspomniali,a w artykule nic a nic..

  • kac

    Oceniono 12 razy 8

    Jeżeli rekrutujemy do biura obsługi klienta lub infolinii to w pełni się zgadzam ;-)
    Kandydat nawet na najwspanialszymi kompetencjami miękkimi jest dla mnie totalnie bezwartościowy jeżeli nie jest dobry merytorycznie. Ba, może być totalny nerd-introwertyk i będzie super, jeżeli będzie miał wiedzę, konkretną merytoryczną.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX